Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Kraków: Pierwszy w Polsce autonomiczny przejazd tramwaju

   Powrót       28 stycznia 2020       Planowanie przestrzenne   

W nocy z 27 na 28 stycznia br. pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny, bez motorniczego w kokpicie, przejechał w Krakowie trasę z przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika. Podczas przejazdu to komputer decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi czy włączeniu dzwonka.

W ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego). System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi, pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp.

ECO-MIASTO

Eco-Miasto to konkurs dla wszystkich polskich miast. Organizatorami są Ambasada Francji oraz Centrum UNEP/GRID-Warszawa, a współorganizatorem portal Teraz Środowisko.Zgłoszenia można wysyłać do końca lutego 2020 r. Serdecznie zapraszamy do udziału! Więcej informacji po kliknięciu w ramkę.

Czytaj: Autonomiczne samochody najpóźniej zobaczymy w miastach

Celem projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych” jest przede wszystkim wdrożenie tzw. „asystenta dla prowadzącego”, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Nadzór nad pracą motorniczego będzie odbywał się w zakresie: czuwania nad prędkością – zwalnianie w przypadku, gdy motorniczy jedzie za szybko w stosunku do wymagań, przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych, wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu – dostosowanie prędkości, automatyzacji rozruchu i hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej, opcjonalnie – komunikacji z sygnalizacją świetlną i dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd.

Czytaj: Tramwajem przez miasto! Czyli o zaletach transportu publicznego na szynach - z perspektywy Francji i Polski

Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy, a jego etapy obejmują:

  • precyzyjne sterowanie jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego,
  • zabudowę i testowanie układów wykrywania przeszkód,
  • zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju, rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym „asystentem motorniczego”.

Ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

Projekt jest realizowany we współpracy Newag SA, Politechniki Krakowskiej – Instytutu Pojazdów Szynowych, Cybid sp. z o.o. oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie oraz Medcom sp. z o.o.

Źródło: Miejska Platforma Internetowa Magiczny Kraków

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dodatkowe 81 mln na transport miejski na Śląsku (21 marca 2023)Stolica pięciu linii metra (14 lutego 2023)Jak Kraków radzi sobie z kryzysem energetycznym? (21 października 2022)Klimat to my! Zadbajmy o niego dla przyszłych pokoleń (05 września 2022)Samorządy, biznes czy osoby fizyczne. Kto jest liderem w elektryfikacji transportu? (14 lutego 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony