W nocy z 27 na 28 stycznia br. pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny, bez motorniczego w kokpicie, przejechał w Krakowie trasę z przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika. Podczas przejazdu to komputer decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi czy włączeniu dzwonka.
W ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego). System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi, pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp.ECO-MIASTO
Eco-Miasto to konkurs dla wszystkich polskich miast. Organizatorami są Ambasada Francji oraz Centrum UNEP/GRID-Warszawa, a współorganizatorem portal Teraz Środowisko.Zgłoszenia można wysyłać do końca lutego 2020 r. Serdecznie zapraszamy do udziału! Więcej informacji po kliknięciu w ramkę.
Czytaj: Autonomiczne samochody najpóźniej zobaczymy w miastach
Celem projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych” jest przede wszystkim wdrożenie tzw. „asystenta dla prowadzącego”, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Nadzór nad pracą motorniczego będzie odbywał się w zakresie: czuwania nad prędkością – zwalnianie w przypadku, gdy motorniczy jedzie za szybko w stosunku do wymagań, przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych, wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu – dostosowanie prędkości, automatyzacji rozruchu i hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej, opcjonalnie – komunikacji z sygnalizacją świetlną i dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd.
Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy, a jego etapy obejmują:
- precyzyjne sterowanie jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego,
- zabudowę i testowanie układów wykrywania przeszkód,
- zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju, rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym „asystentem motorniczego”.
Ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.
Projekt jest realizowany we współpracy Newag SA, Politechniki Krakowskiej – Instytutu Pojazdów Szynowych, Cybid sp. z o.o. oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie oraz Medcom sp. z o.o.
Źródło: Miejska Platforma Internetowa Magiczny Kraków
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.