50 osób znajdzie zatrudnienie w uruchomionym w Radomiu centrum obsługi ogólnopolskiej infolinii dotyczącej bazy danych odpadowych (BDO) w Radomiu. W środę odbyło się oficjalne otwarcie placówki.
Infolinia BDO powstała w ramach projektu realizowanego przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Klimatu. Infolinia rozpoczęła działalność w grudniu 2019 roku. Jest czynna przez całą dobę siedem dni w tygodniu.
Średnio 2,5 - 3 tys. telefonów z pytaniami dziennie
Prezes spółki Instytut Badań nad Środowiskiem Piotr Zacharski poinformował podczas otwarcia centrum w Radomiu, że od początku istnienia infolinii skorzystało z niej 45 tys. osób. Każdego dnia pracownicy odbierają średnio od 2,5-3 tys. telefonów z pytaniami z całej Polski.
Według zastępcy dyrektora Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego Pawła Mzyka, zakres pytań jest bardzo szeroki. - Są pytania od prostych informatycznych, typu: jak się zarejestrować, poprzez pytania merytoryczne: kto powinien być objęty systemem, jak to powinno być realizowane, kiedy i w jakiej formie – powiedział Mzyk.
W centrum obsługi infolinii w Radomiu pracuje obecnie ponad 40 osób. Docelowo ma być zatrudnionych 50 osób.
Rejestracja w Bazie Danych Odpadowych od 1 stycznia
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) to zintegrowany system teleinformatyczny, w skład którego wchodzi Rejestr-BDO, administrowany przez Ministerstwo Klimatu, a prowadzony na bieżąco przez marszałków województw.
Od 1 stycznia br. firmy zajmujące się gospodarką odpadami - odbiorem, transportem, przetwarzaniem - muszą być zarejestrowane w BDO i za pomocą tej platformy cyfrowo "rozliczać" się z odpadów.
Jak podał Instytut Ochrony Środowiska, w bazie danych odpadowych jest zarejestrowanych 200 tys. podmiotów. Dziennie wystawianych jest ok. 32 tys. kar przekazania odpadów (KPO) i 20 tys. kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK). (PAP)