Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
23.04.2024 23 kwietnia 2024

Lubuskie zakupiło pierwszy pociąg elektryczny za 21,4 mln zł

   Powrót       31 października 2014       Planowanie przestrzenne   

We wtorek regularne kursy na trasie Zielona Góra – Poznań Główny rozpocznie pociąg elektryczny Impuls zakupiony przez samorząd woj. lubuskiego. Dzięki niemu zwiększy się liczba połączeń z tego regionu do Poznania.

To pierwszy pociąg elektryczny zakupiony przez samorząd województwa – poinformował PAP rzecznik Zarządu Woj. Lubuskiego Michał Iwanowski.

W piątek władze regionu na dworcu w Zielonej Górze zaprezentowały najnowszy z lubuskich pociągów. Kosztował 21,4 mln zł, w tym blisko 12,2 mln zł to dofinansowanie Unii Europejskiej. Skład zakupiono w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej (woj. lubuskie i zachodniopomorskie), w projekcie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wspólnie z woj. zachodniopomorskim.

Coraz więcej pociągów elektrycznych

Cały projekt obejmuje zakup 14 Impulsów, z czego dwa trafią do woj. lubuskiego. Drugi pociąg ma przyjechać do regionu w pierwszy kwartale przyszłego roku, niewykluczone, że już w styczniu.

W nowej perspektywie takich zakupów będzie więcej, bo lata 2014-2020 to kolej na kolej. Pieniądze będą mogły zostać wykorzystane nie tylko na modernizację infrastruktury kolejowej, ale i zakup pojazdów – podkreśliła podczas prezentacji marszałek woj. lubuskiego Elżbieta Polak.

Elektryczny zespół trakcyjny rozpocznie regularne kursy na trasie Zielona Góra – Poznań Gł. od 4 listopada br. Natomiast po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy pociągów, od 14 grudnia br., pojazd wyjedzie na linię komunikacyjną Nowa Sól – Zielona Góra – Zbąszynek – Poznań Gł.

Wicemarszałek woj. lubuskiego Bogdan Nowak mówił, że przez zakup nowego pojazdu w rozkładzie jazdy edycji 2014/2015 zwiększy się liczba bezpośrednich połączeń z lubuskich miast do Poznania z obecnych dwóch do czterech par pociągów dziennie.

Ekonomicznie i bezpiecznie

Produkowane przez firmę NEWAG SA Impulsy są jednymi z najnowocześniejszych tego typu pojazdów szynowych w Polsce. Komfort podróży zapewnia ciche, klimatyzowane wnętrze, ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne. Niska podłoga umożliwia łatwe wsiadanie i wysiadanie także dla osób o ograniczonej zdolności ruchowej, są także miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich.

Ponadto producent podkreśla, że Impuls jest ekonomiczny i bezpieczny - cechuje się niskim zużyciem energii elektrycznej, gdyż podczas hamowania pociąg oddaje energię do sieci trakcyjnej.

W pojeździe zastosowano nowoczesny system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej, monitorowanie wnętrza, kontakt z obsługą pociągu przez tzw. interkom. Pociąg spełnia rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.

Województwo Lubuskie zakupiło dotychczas 16 tzw. autobusów szynowych na potrzeby kolejowych przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Łącznie wydało na ich zakup 120,6 mln zł, w dużej części były to pieniądze z funduszy europejskich m.in. w ramach regionalnego programu operacyjnego.

Tabor ten jest udostępniany Lubuskiemu Oddziałowi Spółki Przewozy Regionalne, który realizuje połączenia na zlecenie samorządu województwa. W tym roku za te usługi Lubuskie zapłaci spółce ok. 36,7 mln zł.(PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Najnowsze dane o elektromobilności. PEVO Index (23 kwietnia 2024)W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)KSTAR zaprezentowało najnowocześniejsze rozwiązania energetyczne na targach ENEX NEW ENERGY Polska 2024 (20 lutego 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)KE zaleca 90% redukcji emisji do 2040 r. MKiŚ mówi o małej przestrzeni do nowych zobowiązań (08 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony