Od 1 stycznia br. sprzedaż jednorazowych zastaw stołowych z tworzyw sztucznych jest we Francji zabroniona. Jednak, jak podaje francuski dziennik Actu-Environnement(1), nie wszyscy producenci podporządkowali się temu zakazowi. - Aby kontynuować sprzedaż [...] niektóre firmy po prostu umieściły na swoich produktach informację „réutilisable" [fr. wielokrotnego użytku - przyp. red.] - zauważa stowarzyszenie Zero Waste France, cytowane przez dziennik.
Badanie przeprowadzone przez stowarzyszenie wytyka proceder takim grupom jak Franprix, Intermarché czy Leader Price. Szczególnie krytykuje zaś grupę Carrefour, która jako jedyna sprzedaje naczynia pod marką prywatną i jest sygnatariuszem francuskiego „paktu narodowego w sprawie opakowań z tworzyw sztucznych(2)”. W Polsce sieć deklaruje w najnowszych komunikatach wycofanie jednorazowych talerzy i sztućców plastikowych, objętych tzw. dyrektywą plastikową.
Stowarzyszenie zwróciło się do Brune Porison, francuskiej sekretarz stanu ds. transformacji ekologicznej, o wzmocnienie definicji „jednorazowego użytku” w przepisach oraz ukaranie przedsiębiorstw, które dopuściły się wspomnianego procederu. Zmiany mają zapobiec omijaniu kolejnych zakazów, które będą obowiązywały po 2021 r.
20 razy w zmywarce
Stowarzyszenie wskazuje, że firmy najpewniej postanowiły skorzystać z dokumentu ministerialnego z 2017 r., który określa opakowanie jako „wielorazowe”, jeśli zachowuje ono trwałość przez 20 cykli w zmywarce. Choć dokument nie ma mocy prawnej, Zero Waste France przeprowadziło nawet testy, które wskazują, że opakowania z etykietą „réutilisable” niszczą się wcześniej (o ile ktokolwiek zadałby sobie trud wielokrotnego ich użytkowania). Może należałoby rozszerzyć popularne powiedzenie na „Francuz potrafi”?
Marta Wierzbowska-KujdaRedaktor naczelna, sozolog
Przypisy
1/ Materiał przygotowany na podstawie artykułu Philippe'a Collet:https://www.actu-environnement.com/ae/news/plastique-jetable-reutilisable-contournement-interdiction-34976.php4#xtor=ES-62/ Pakt podpisano 21 lutego 2019 r., przez ministerstwo transformacji ekologicznej, 6 przedsiębiorstw dystrybucyjnych, 7 produkcyjnych i trzy organizacje pozarządowe, a jego celem jest redukcja ilości opakowań, których nie można poddać recyklingowi oraz wzmocnienie wykorzystania materiałów recyklowalnych w opakowaniach.