Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Olsztyn: 188 mln zł na rozbudowę sieci tramwajowej

   Powrót       30 marca 2020       Planowanie przestrzenne   

Olsztyn otrzyma dodatkowe 188 milionów złotych na rozbudowę sieci tramwajowej. Miasto wybuduje drugą nitkę linii tramwajowej, kupi nowoczesne pojazdy, powstaną ścieżki rowerowe. Inwestycja zostanie wsparta z Programu Polska Wschodnia. Łączna wartość unijnego dofinansowania, po jego zwiększeniu, to ponad 365 milionów złotych. Inwestycja zostanie zakończona w 2023 roku.

- W ubiegłej perspektywie finansowej, dzięki środkom z Programu Rozwój Polski Wschodniej, po blisko 50 latach do Olsztyna wróciły tramwaje. Kontynuujemy to wsparcie – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

Czytaj też: Tramwajem przez miasto! Czyli o zaletach transportu publicznego na szynach - z perspektywy Francji i Polski

To najważniejszy w Olsztynie realizowany w aktualnej perspektywie finansowej UE projekt w zakresie komunikacji miejskiej i największy tego typu finansowany z Programu Polska Wschodnia. Ponieważ wydatki kwalifikowalne przekroczą 50 mln euro, zyskał on status „projektu dużego”, a na jego dofinansowanie zgodę musiała wyrazić Komisja Europejska.

Wygodniej tramwajem

Dodatkowe fundusze umożliwią budowę drugiej, ponad 12-kilometrowej linii tramwajowej, która połączy wschodnią część miasta z południowymi osiedlami Jaroty i Pieczewo oraz śródmieściem i nowym dworcem kolejowym Olsztyn Główny. Będzie to także dogodny dojazd do dużych zakładów pracy, miedzy innymi fabryki opon Michelin. Inwestycja obejmie też już istniejącą nitkę tramwajową, która zostanie wydłużona. Przy Wysokiej Bramie powstanie węzeł przesiadkowy, a sama linia na tym odcinku zostanie rozbudowana do dwóch torów. Niebawem miasto ogłosi przetarg na realizację inwestycji.

Pasażerowie będą mogli korzystać z nowoczesnych wygodnych pojazdów. W ramach projektu miasto kupi sześć niskopodłogowych tramwajów dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami. Z myślą o rowerzystach i pieszych powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Wszystko po to, aby codzienne przemieszczanie się po mieście było wygodniejsze, szybsze i dobrze dopasowane do potrzeb mieszkańców i przyjezdnych.

- Chcemy, aby olsztyńskie środki transportu miejskiego były ze sobą jak najlepiej zintegrowane. Taka oferta umożliwi mieszkańcom sprawne przemieszczanie się bez konieczności używania samochodu. Podróż będzie nie tylko wygodna, ale i przyjazna dla środowiska – dodaje szefowa MFiPR.

Program Polska Wschodnia

Program Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z programu są dofinansowywane projekty nastawione na biznes: aktywizacja start-upów, wdrażanie innowacji w MŚP, zdobywanie zagranicznych rynków, rozwój firm z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego oraz projekty infrastrukturalne: drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Całkowity budżet programu to ponad 8 miliardów złotych.

Źródło: MFiPR

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Działają dwa nowe kolektory retencyjne. Warszawa (13 marca 2024)Nowy zarząd PGE. Dariusz Marzec prezesem (07 marca 2024)Przetarg na odbiór odpadów unieważniony. Co dalej z odpadami we Wrocławiu? (16 lutego 2023)NFOŚiGW wspiera promocję recyklingu surowcowego opon (22 listopada 2022)Jak Kraków radzi sobie z kryzysem energetycznym? (21 października 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony