Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Czy wracać do tego, co było? Czyli o transporcie w mieście w obliczu pandemii

Od 18 maja zwiększono limit pasażerów w komunikacji miejskiej, ale nadal daleko do normalnej przepustowości. Mieszkańcy mogą też potrzebować czasu, by ponowie zaufać transportowi zbiorowemu. Czy mikromobilność zyska na znaczeniu?

   Powrót       18 maja 2020       Planowanie przestrzenne   

W ostatnich latach wiele polskich miast inwestowało w transport zbiorowy czy infrastrukturę rowerową, a kolejne europejskie metropolie ograniczały wjazd najbardziej zanieczyszczającym powietrze samochodom. W jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynie na politykę transportową miast? Jakie zmiany mogą czekać użytkowników różnych form transportu?

Czytaj: [WYWIAD] Są efekty stołecznej polityki transportowej

Transport zbiorowy podstawową usługą w mieście

Pojazdy komunikacji miejskiej w momencie największych obostrzeń związanych z pandemią woziły głównie muchy i powietrze. Jednak wraz ze stopniowym odmrażaniem gospodarki pasażerowie powracają i wiele podmiotów(1) apelowało do rządu o równoległe zwiększanie limitów nałożonych na transport zbiorowy. - Ograniczenia wprowadzone pod koniec marca spowodowały, że liczba pasażerów, którzy mogli jednocześnie podróżować komunikacją miejską, została obniżona o ok. 75-80 proc. Dla przykładu do jednego 12-metrowego autobusu o całkowitej pojemności ok. 100 miejsc, mogło wsiąść zaledwie kilkanaście osób. Wynikało to z faktu, że miejsc siedzących w pojazdach komunikacji miejskiej jest zazwyczaj kilka razy mniej niż stojących – to miejsca stojące odgrywają kluczową rolę zwłaszcza w godzinach szczytu - pisze w odpowiedzi na zapytanie redakcji Rzecznik Prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Jak poinformowała Kancelaria Premiera Rady Ministrów, w trzecim etapie odmrażania gospodarki i powrotu do normalnego życia społecznego zwiększono limit pasażerów w środkach transportu publicznego. Od 18 maja br. limit wynosi: połowę miejsc siedzących (tak jak poprzednio) lub 30 proc. liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących (w tym przypadku jednak połowa miejsc siedzących musi pozostać wolna). - Od poniedziałku do wspomnianego 12-metrowego autobusu będzie mogło wsiąść nawet dwa razy więcej osób. Ta różnica będzie jeszcze bardziej widoczna w przypadku tramwajów, gdzie będzie to mogło być nawet cztery razy więcej – komentuje GZM.

Przepisy to jedna sprawa, a drugą są ewentualne obawy mieszkańców związane z transportem zbiorowym, do których warto podejść ze zrozumieniem. - Pasażerowie komunikacji miejskiej będą chcieli utrzymywać od siebie większy dystans - oferta transportu zbiorowego musi być więc poprawiana, tak by zapełnienia w pojazdach były mniejsze i zachęcały do wsiadania – przewiduje Polski Alarm Smogowy w wydanym ostatnio raporcie(2). W publikacji zaprezentowano wyniki pomiarów stężenia dwutlenku azotu przeprowadzonych jesienią ub. r. w Warszawie i Krakowie, a w kontekście pandemii zawarto także rekomendacje do bieżącej trudnej sytuacji w sektorze transportu. Wniosek jest następujący: gdyby wszyscy przesiedli się do własnych samochodów, to konsekwencje dla jakości powietrza byłyby zatrważające.

Na znaczące zwiększenie ruchu samochodowego już teraz nie wyraża zgody mer Paryża Anne Hidalgo. Czytelników znających język francuski zapraszamy do lektury artykułu i obejrzenia reportażu video na Actu-Environnement, z którego wywodzi się Teraz Środowisko. Materiał pt. Déconfinement et vélo: On va faire en quelques semaines ce qu'on avait prévu de faire en plusieurs années dostępny jest bezpłatnie.

PAS rekomenduje silne współdziałanie rządu i samorządów, aby oferta transportu zbiorowego nie uległa pogorszeniu w najbliższych miesiącach, a w kolejnych latach mogła być rozbudowana. PAS wręcz zaleca wsparcie finansowe dla ośrodków, które na skutek pandemii COVID-19 straciły najwięcej wpływów ze sprzedaży biletów.

Wśród innych zaleceń, m.in. Komisji Europejskiej, można znaleźć też oddzielanie strefy dla kierowcy/motorniczego, automatyczne otwieranie drzwi, zwiększenie skuteczności wentylacji czy kupowanie biletów przez aplikacje w telefonie.

Zadanie dla gmin – wspierać mobilność aktywną

PAS zaleca, aby samorządy skupiły się na wspieraniu mobilności aktywnej, a więc poprawiały warunki podróży pieszych czy rozwijały sieci dróg rowerowych. Wiosna jest w końcu idealną porą roku na wypróbowanie aktywnych form przemieszczania się po mieście.

Rower jako uzupełnienie systemu transportowego zaleca także Marcin Dworak, oficer rowerowy Metropolii GZM, w komentarzu związanym z zezwoleniem na tegoroczny start miejskich systemów rowerowych(3). – Rower przestaje się kojarzyć wyłącznie z rekreacją, to bezpieczny środek przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy - słowem jest pomocny przy załatwianiu codziennych spraw. W tym roku, w czasie pandemii koronawirusa zyskał nowe znaczenie. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca jazdę na rowerze. Zapewnia on bezpieczny dystans oraz daje minimum dziennej aktywności fizycznej - przekonuje. Dodaje, że „nie jest wykluczone, że efektem walki z koronawirusem będzie większa popularność roweru, a władze samorządowe będą traktować rozwój infrastruktury rowerowej jako ważny priorytet w rozwoju mobilności miejskiej”.

Do tego można dodać inne formy mikromobilności, np. hulajnogi, które w poprzednich sezonach letnich cieszyły się popularnością. W ich przypadku przemyślane rozwiązania, jak wyznaczone miejsca do parkowania, mogą zaważyć na ich akceptacji przez resztę użytkowników miejskich ulic i chodników.

Zaufać własnym nogom

Pole do popisu dla władz miejskich w kwestii poprawy warunków dla pieszych jest ogromne: tworzenie deptaków i ścieżek oddalonych od ruchliwych (czyli głośnych i pełnych zanieczyszczeń) ulic, oświetlanie przejść dla pieszych, przemyślane planowanie przestrzenne w skali całego miasta (mieszkańcy sami będą wybierać spacer do szkoły, urzędu czy biblioteki, jeśli będzie to szybkie i wygodne). Chodzenie piechotą może stać się istotnym i bezpiecznym rozwiązaniem na krótkie dystanse, dzięki któremu odciąży się obłożoną obostrzeniami komunikację zbiorową.

Czytaj: Cena chaosu przestrzennego to 2,2 tys. zł rocznie na osobę

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Apel w tej sprawie wystosowało np. Forum Organizatorów Transportu, którego członkami są: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, Związek Komunalny Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie, Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie, Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, Gmina Miasto Płock, Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi, Zarząd Białostockiej Komunikacji Miejskiej, Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, Zarząd Transportu Metropolitalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, Zarząd Dróg i Transportu w Szczecinie, Gmina Miejska Przemyśl, Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach.
http://www.krakow.pl/aktualnosci/239833,1912,komunikat,apel_do_premiera_o_zlagodzenie_obostrzen_w_komunikacji_miejskiej.html?_ga=2.253949454.769170027.1588576103-490455005.1579093405
2/ Cały raport PAS dostępny tutaj:
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/8687-raport-PAS.pdf
3/ Miejskie systemy rowerowe mogły w tym roku ruszyć od 6 maja. Ich operatorzy zapewniają o regularnej dezynfekcji pojazdów, a użytkownikom zaleca się dodatkowe środki ochrony, jak odkażenie rąk przed i po jeździe czy noszenie rękawiczek w trakcie.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Odporność warunkiem trwałego rozwoju miast – ruszyła 11. edycja programu Eco-Miasto (15 marca 2024)Przyszłość Miast w Polsce: XVII Smart City Forum (16 listopada 2023)Poznański ITPOK świętuje 10-lecie podpisania umowy PPP między Miastem Poznań a PreZero Zielona Energia (13 listopada 2023)Które z technologii smart ograniczają wpływ na środowisko? Pytamy miast (24 lutego 2023)Jak działa GZM? Ocena NIK pozytywna, ale z minusem (05 stycznia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony