Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Fundusze europejskie napędzają kolej na Podlasiu

   Powrót       29 czerwca 2020       Planowanie przestrzenne   

Rail Baltica i dworzec w Bielsku Podlaskim to inwestycje, które połączyła Unia Europejska. Dworzec został wybudowany z pieniędzy programu Polska Wschodnia, a kolejny odcinek międzynarodowej trasy powstaje przy wsparciu instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) „Łącząc Europę”. - Dzisiaj podpisujemy umowę na wykonanie prac na kolejnym odcinku Rail Baltica – Czyżew – Białystok. Inwestycja w 76 proc. jest finansowana z pieniędzy Instrumentu CEF „Łącząc Europę” - powiedział wiceminister Jacek Żalek.

Czytaj też: Kolej pełni ważną rolę w transporcie intermodalnym

Fundusze w ramach CEF są rozdzielane bezpośrednio przez Komisję Europejską. Rail Baltica to kluczowy projekt z punktu widzenia spójności Unii Europejskiej. Uzyskanie dofinansowania świadczy o szczególnym znaczeniu, jakie KE przykłada do modernizacji linii kolejowej E75. Podpisywana umowa obejmuje wykonanie robót budowlanych od razu w obu etapach. Zwycięskie konsorcjum ma 37 miesięcy na realizację inwestycji wartej ponad 4 mld zł. Całkowita wartość projektu to prawie 372 mln euro, w tym dofinansowanie UE z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) wynosi ponad 283 mln euro. W przypadku drugiego etapu wniosek został złożony do KE w naborze CEF zakończonym w lutym, a obecnie oczekujemy na ocenę KE.

Działania w ramach projektu

W ramach inwestycji zostaną zbudowane lub zmodernizowane 4 stacje i 15 przystanków osobowych, 8 mostów kolejowych, 18 przejazdów kolejowo-drogowych, 6 wiaduktów kolejowych i 4 wiadukty drogowe. Oprócz tego w ramach inwestycji zostanie wybudowany nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza.

Podróżni mogą już korzystać z nowoczesnego, prośrodowiskowego i w pełni dostępnego dworca kolejowego w Bielsku Podlaskim. Obiekt wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego zastąpił stary i niefunkcjonalny budynek.

Nowy jednokondygnacyjny budynek jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Dworzec wyposażony został w mapy dotykowe oraz słupki SOS, dzięki którym można szybko wezwać pomoc. W przeszklonej, ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni zostały zainstalowane urządzenia Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zapewniające informację głosową (komunikaty megafonowe) i wizualną (elektroniczne wyświetlacze z rozkładem jazdy pociągów). W nowoczesnym budynku zainstalowano panele fotowoltaiczne, pompę ciepła, monitoring i energooszczędne oświetlenie. Do dyspozycji pasażerów są: parking z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami, stojaki rowerowe i teren zielony otaczający budynek.

Dworzec w Bielsku Podlaskim to jeden z dwunastu obiektów w województwie podlaskim objęty programem inwestycyjnym na lata 2016-2023. W całym kraju zostanie zmodernizowanych lub wybudowanych blisko 200 dworców kolejowych. Inwestycja jest współfinansowana z funduszy europejskich, z programu Polska Wschód.

Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

27 mld zł z KPO już w Polsce. W planach dofinansowanie „Czystego Powietrza” i zwiększenie bezpieczeństwa kolei (16 kwietnia 2024)Tabor na tory (13 marca 2024)Duńskie firmy zastanowią się, jak wykorzystać ciepło z metra warszawskiego (02 lutego 2024)Statki na niebie (23 stycznia 2024)Fundusze europejskie na budowę dróg w Polsce zagrożone (27 grudnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony