Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Obowiązek OZE dla przedsiębiorstw obrotu energią w 2021 r. bez zmian

Ministerstwo Klimatu w projekcie rozporządzenia proponuje utrzymanie w 2021 r. obowiązku OZE na poziomie 19,5 proc. dla tzw. „zielonych certyfikatów” i 0,5 proc. dla tzw. „błękitnych certyfikatów”. Nie wyklucza się natomiast korekt w 2022 r.

   Powrót       21 lipca 2020       Energia   

W Polsce funkcjonują obecnie trzy systemy wsparcia odnawialnych źródeł energii: aukcyjny, feed-in-tariff i feed-in-premium (FIT i FIP) oraz system świadectw pochodzenia. W systemie świadectw za produkcję energii z OZE otrzymuje się tzw. „zielone certyfikaty”, które można sprzedać na Towarowej Giełdzie Energii. Minister właściwy ds. energii może ustalić wielkość udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Jest to tzw. obowiązek OZE, czyli proporcje energii elektrycznej, którą przedsiębiorstwa obrotu energią muszą pozyskać z OZE. Dodatkowo w 2016 r. wprowadzono odrębny obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia dla biogazu rolniczego, tzw. „błękitne certyfikaty”.

Czytaj: Warunki wydłużenia terminów na realizację zobowiązań w systemie aukcyjnym oraz systemach FIT/FIP

Obowiązek OZE na razie bez zmian

Ministerstwo Klimatu skierowało do konsultacji publicznych projekt rozporządzenia w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2021 roku(1). W projekcie proponuje się, aby w 2021 r. obowiązek OZE pozostał na takim samym poziomie jak w 2020 r., czyli:

  1. 19,5 proc. dla tzw. „zielonych certyfikatów”,
  2. 0,5 proc. dla tzw. „błękitnych certyfikatów” .

- Wielkość udziału określona na tym poziomie ma przyczynić się do zapewnienia stabilnych i przewidywalnych warunków funkcjonowania rynku OZE, dla wytwórców partycypujących w systemie świadectw pochodzenia – czytamy w uzasadnieniu projektu. Przypomnijmy, że przedmiotowy udział został podniesiony w związku z nadpodażą na rynku świadectw pochodzenia energii z OZE. Więcej na ten temat tutaj.

Co później?

W uzasadnieniu regulacji czytamy, że w analogicznym rozporządzeniu dla 2022 roku Ministerstwo nie wyklucza wprowadzenia korekty uwzględniającej zachodzące zmiany. Mianowicie system wsparcia dla OZE w Polsce ustanowiono w 2005 r. i dla jednej instalacji pomoc może być udzielana maksymalnie przez okres 15 lat. Oznacza to, że w 2020 roku część podmiotów zakończy partycypację w systemie świadectw pochodzenia. Ponadto Ministerstwo wskazuje, że istniejące instalacje migrują także do pozostałych dwóch systemów wsparcia.

Czytaj: [Wywiad] Czy część elektrowni wodnych od października zostanie wyłączona?

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf

Przypisy

1/ Projekt opublikowano w Rządowym Centrum Legislacji w dniu 17 lipca 2020 r.
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12336051/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Co dalej z Turowem? Zielona energetyka obywatelska propozycją dla regionu (19 marca 2024)Potrzeba taksonomii OZE. IRENA z postulatem (14 marca 2024)Nowy zarząd PGE. Dariusz Marzec prezesem (07 marca 2024)Biogaz i trigeneracja. Wod-kan wie, jak wykorzystać swój potencjał energetyczny (27 lutego 2024)OZE w budowie i na budowie. Efektywność energetyczna z perspektywy Budimeksu (19 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony