W ciągu ostatnich kilku dni Rządowe Centrum Legislacji (RCL) wypełniło się ponad 50 projektami rozporządzeń dotyczących specjalnych obszarów ochrony siedlisk. Co się dzieje? To ostatni krok legislacyjny do wypełnienia zobowiązania tzw. dyrektywy siedliskowej, polegającego na wyznaczeniu obszarów Natura 2000. Rozporządzenia zgłasza Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, a podstawą prawną jest ustawa o ochronie przyrody.
Oddzielne dla każdego obszaru rozporządzenia mają pomóc zdefiniować przedmiot ochrony dla poszczególnych obszarów. Teraz dokładny obszar i cel ochrony danego obszaru Natura 2000 będzie można sprawdzić w przypisanym mu rozporządzeniu. To z kolei uprości dostęp do informacji w przygotowaniu dokumentacji do ocen oddziaływania przedsięwzięć na środowisko.
Szereg rozporządzeń – zamiast jednego zbiorczego - ma też pozwolić uniknąć opóźnień, jakie miały miejsce w przypadku realizacji tzw. dyrektywy ptasiej. - Obowiązujące rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków w jednym akcie wyznacza 145 obszarów specjalnej ochrony ptaków. W przypadku części obszarów wszelkie postulowane zmiany są długotrwale blokowane w procesie konsultacji społecznych i uzgodnień ww. aktu prawnego, co wpływa na brak możliwości wprowadzenia zmian na obszarach, co do których nie ma zastrzeżeń. Analogiczna sytuacja mogłaby wystąpić, gdyby wydano jedno zbiorcze rozporządzenie dla specjalnych obszarów ochrony siedlisk – czytamy w ocenie skutków regulacji. Poprzednia fala rozporządzeń siedliskowych została zatwierdzona jesienią ubiegłego roku (wszystkie dokumenty dostępne tutaj).
Chwilowe zazielenienie RCL nie powinno dziwić, bo obszarów ochrony siedlisk mamy w Polsce 849. Dołożywszy do tego 145 obszarów ptasich, otrzymamy niemal 1000 obszarów Natura 2000, które pokrywają prawie 1/5 lądowej powierzchni naszego kraju(1).
Marta Wierzbowska-KujdaRedaktor naczelna, sozolog
Przypisy
1/ Podano za GDOŚ:https://natura2000.gdos.gov.pl/natura-2000-w-polsce