26 września 2020 roku na terenie Przekopu Mierzei Wiślanej odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego i aktu erekcyjnego w ławie fundamentowej podpory mostu północnego. Na Mierzei nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.Droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem powinna zakończyć się w 2022 r.
Gróbarczyk: Zamknięcie pewnego etapu
- To ostateczne zalanie drugiego przyczółka drogowego, czyli zamknięcie pewnego etapu w zakresie realizacji budowy, przejście do kolejnego. Myślę, że zamknięcie też pewnego etapu mentalnego - dyskusji, dyskursu, co z Mierzeją, jak to będzie wyglądało, czy będzie kanał żeglugowy - mówił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Przekop Mierzei Wiślanej jest inwestycją wzbudzającą sprzeciw m.in. organizacji pozarządowych oraz zarządu województwa pomorskiego. Złożona została skarga w tej sprawie do Komisji Europejskiej – pisaliśmy o tym w artykule.
W wydarzeniu wzięli udział również przewodniczący Konwentu Morskiego kpt. ż.w. Zbigniew Sulatycki, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Prezes NDI Małgorzata Winiarek – Gajewska, Laurens Schokking, przedstawiciel Besix, którzy obok ministra Gróbarczyka podpisali się pod aktem erekcyjnym. Wcześniej podpis złożył także prezes PiS Jarosław Kaczyński, który jako premier zainicjował pomysł przekopu Mierzei.
Źródło: MGMiŻŚ