Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Czy to koniec wątpliwości w kwestii realizacji przekopu Mierzei Wiślanej?

   Powrót       30 września 2020       Planowanie przestrzenne   

26 września 2020 roku na terenie Przekopu Mierzei Wiślanej odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego i aktu erekcyjnego w ławie fundamentowej podpory mostu północnego. Na Mierzei nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.

Droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem powinna zakończyć się w 2022 r.

Gróbarczyk: Zamknięcie pewnego etapu

- To ostateczne zalanie drugiego przyczółka drogowego, czyli zamknięcie pewnego etapu w zakresie realizacji budowy, przejście do kolejnego. Myślę, że zamknięcie też pewnego etapu mentalnego - dyskusji, dyskursu, co z Mierzeją, jak to będzie wyglądało, czy będzie kanał żeglugowy - mówił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Przekop Mierzei Wiślanej jest inwestycją wzbudzającą sprzeciw m.in. organizacji pozarządowych oraz zarządu województwa pomorskiego. Złożona została skarga w tej sprawie do Komisji Europejskiej – pisaliśmy o tym w artykule.

W wydarzeniu wzięli udział również przewodniczący Konwentu Morskiego kpt. ż.w. Zbigniew Sulatycki, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Prezes NDI Małgorzata Winiarek – Gajewska, Laurens Schokking, przedstawiciel Besix, którzy obok ministra Gróbarczyka podpisali się pod aktem erekcyjnym. Wcześniej podpis złożył także prezes PiS Jarosław Kaczyński, który jako premier zainicjował pomysł przekopu Mierzei.

Źródło: MGMiŻŚ

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Kanał przez Mierzeję Wiślaną otwarty. To nie koniec inwestycji za 2 mld zł (19 września 2022)Gróbarczyk: pod koniec tego roku przez kanał na Mierzei Wiślanej przepłyną pierwsze statki (08 lutego 2022)Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030. Nadal brak oceny oddziaływania projektu na środowisko (28 stycznia 2022)Podpisano umowę na wykonanie drugiej części drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (21 kwietnia 2021)Przekop Mierzei Wiślanej. Aktualizacja stanu prac marzec'21 (11 marca 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony