Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Prezydenci miast i organizacje społeczne apelują do premiera o wsparcie transportu publicznego

   Powrót       02 października 2020       Planowanie przestrzenne   

Organizacje społeczne oraz prezydenci największych miast w Polsce zaapelowali w czwartek do premiera o wsparcie finansowe inwestycji strategicznych związanych z transportem publicznym, w tym m.in. redukcję emisyjności. - Zbudujmy miasta przyszłości już teraz — apelują.

- Pandemia COVID-19 wywołała głęboką debatę na temat odbudowy naszych miast i gospodarek w sposób, który poprawi dobrobyt ludzi i zdrowie publiczne, zmniejszy nierówności oraz odpowie na wyzwania związane z zanieczyszczeniem powietrza i kryzysem klimatycznym - piszą do premiera Mateusza Morawieckiego sygnatariusze listu.

Przypominają, że transport publiczny jest kluczową usługą publiczną, która zapewnia społecznościom przystępny cenowo, równy i bezpieczny dostęp m.in. do edukacji, zatrudnienia czy kontaktów z rodziną i przyjaciółmi oraz podkreślają, że w trakcie restrykcji wprowadzonych w związku z pandemią stanowił on bardzo ważny zasób dla ludzi, których praca jest niezbędna do funkcjonowania społeczeństwa. - Jednak sieci transportu publicznego — mimo ich kluczowej roli — znajdują się dziś pod ogromną presją finansową, co wynika m.in. ze spadku liczby pasażerów - wskazują. - Dlatego potrzebujemy inwestycji strategicznych w celu utrzymania, a — w miarę możliwości — wręcz rozbudowy usług oferowanych przez transport publiczny, aby zapewnić bezpieczeństwo jego użytkownikom i użytkowniczkom – podkreślają.

Czytaj też: Jak redukować liczbę samochodów w mieście? Głos ekspertów z Konferencji Eco-Miasto 2020

Zaznaczają, że właśnie teraz należy wspierać wszystkie miasta w inwestowaniu w poprawę i rozbudowę niezbędnej infrastruktury rowerowej i pieszej, dążąc do tego, aby wprowadzone dziś rozwiązania miały charakter permanentny. - Powrót do zatłoczenia, zanieczyszczenia i hałasu, które narażają zdrowie naszych współobywateli i współobywatelek, byłby nieodpowiedzialny i nie do zaakceptowania - podkreślają.

W związku z tym, zwracają się do rządu, by - zarówno na szczeblu krajowym, jak i UE - priorytetowo potraktować takie środki i działania, jak: pomoc dla organizatorów systemów transportu publicznego w przezwyciężeniu finansowych konsekwencji COVID-19 i zapewnieniu zasobów finansowych potrzebnych do rozszerzenia i wykorzystania inteligentnych technologii w celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom; inwestycje w redukcję emisyjności i modernizację systemów transportu publicznego, które zagwarantują, że nowe i rozszerzone usługi będą obsługiwane przez pojazdy zeroemisyjne; wsparcie miast w celu pilnego zwiększenia zarówno ilości, jak i jakości infrastruktury rowerowej i pieszej oraz o zwiększenie oferty alternatywnych środków transportu, w tym rowerów publicznych, i rozwój węzłów multimodalnych.

Apel podpisali

Apel podpisali prezydenci: Przemyśla, Piły, Olsztyna, Jeleniej Góry, Krakowa, Warszawy, Zamościa, a także wiceprezydenci Gdyni, Rzeszowa, Jeleniej Góry i Gorzowa Wielkopolskiego oraz Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a także organizacje i stowarzyszenia: Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, Fundacja Otwarty Plan, Fundacja WWF Polska, Fundacja Zielone Światło, Gogolewski Jakub, Fundacja Rozwój TAK - Odkrywki NIE, HEAL Polska, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Koalicja Klimatyczna, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, Stowarzyszenie Bo Miasto, Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze, Stowarzyszenie Serduszko dla Dzieci, Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy, Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, Warszawski Alarm Smogowy, Zielone Wiadomości, Związek Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich, Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Polska z ponad połową środków przeznaczonych na budowę infrastruktury tankowania wodoru (19 kwietnia 2024)MI: 1,4 mld zł z KPO na zakup niskoemisyjnych autobusów (10 kwietnia 2024)Lądek-Zdrój, Lidzbark Warmiński i Przykona najbardziej innowacyjnymi energetycznie gminami w Polsce (05 grudnia 2023)Analiza programów wyborczych pod kątem ochrony środowiska. Cz. 5 – zrównoważony rozwój (10 października 2023)Rybnik: Odebrano pierwsze miejskie autobusy wodorowe (31 sierpnia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony