Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Polskie miasta wśród najbardziej zakorkowanych w Europie

   Powrót       14 stycznia 2021       Planowanie przestrzenne   

Łódź, Kraków i Wrocław to trzy najbardziej zakorkowane miasta europejskie w kategorii miast poniżej 800 tys. mieszkańców według opublikowanego w środę corocznego raportu Traffic Index przygotowywanego przez firmę TomTom. Na 5. miejscu rankingu w tej kategorii miast (na 166 zbadanych) uplasował się Poznań, a na 7. Trójmiasto.

Badanie objęło ogółem 416 miast w 57 krajach świata, w tym 239 miast europejskich. Twórcy opracowanego na jego podstawie raportu zwracają uwagę, że w większości ujętych w opracowaniu aglomeracji ruch drogowy w 2020 roku wyraźnie zmalał w wyniku pandemii koronawirusa i związanych z sytuacją epidemiczną obostrzeń. W skali globalnej poziom zakorkowania miast spadł o ok. 20 proc.

Czytaj też: NIK: Zabójczy smog z samochodowych spalin

- We wszystkich dwunastu polskich miastach ujętych w raporcie odnotowano spadki poziomu zatłoczenia - średnio o 5 punktów procentowych, zaś w godzinach szczytu średnio aż o 15 p.p. Pandemia miała zatem kluczowy wpływ na wyhamowanie trendu, jakim był rosnący z każdym rokiem poziom zakorkowania w polskich miastach – zaznaczono.

Największy, roczny spadek zatłoczenia na polskich drogach odnotowano w Poznaniu (o 13 p.p.), Warszawie (o 9 p.p.) i Krakowie (o 9 p.p.). Mimo mniejszego ruchu, podobnie jak w poprzednich edycjach raportu, liderem krajowego zestawienia najbardziej zatłoczonych miast w Polsce pozostała Łódź. Kierowcy jeżdżący po łódzkich ulicach mogą spodziewać się wydłużenia czasu podróży średnio o 42 proc. w porównaniu do sytuacji, gdy ruch na drodze jest najmniejszy z możliwych. To w porównaniu do ubiegłego roku spadek o 5 p.p.

Czytaj też: Jak redukować liczbę samochodów w mieście? Głos ekspertów z Konferencji Eco-Miasto 2020

Pomimo pandemii w Łodzi w 2020 roku odnotowano zaledwie 13 dni, podczas których natężenie ruchu drogowego było niższe niż analogicznego dnia rok wcześniej. Na przeciwnym krańcu skali pod tym względem znalazły się Kraków i Warszawa, gdzie liczba dni z odnotowanym niższym natężeniem ruchu niż rok wcześniej wyniosła odpowiednio 69 i 64.

Najbardziej zakorkowane miasta w Polsce

W polskim rankingu najbardziej zakorkowanych miast, za Łodzią uplasowały się kolejno: Kraków (Traffic Index - 36 proc.), Wrocław (35 proc.), Poznań (31 proc.), Warszawa (31 proc.), Trójmiasto (29 proc.), Bydgoszcz (27 proc.), Szczecin (27 proc.), Lublin (26 proc.) oraz Białystok (22 proc.).

- Chociaż w 2020 r. ruch drogowy zmniejszył się, to jednak nie będzie to długofalowym trendem. Będziemy świadkami ponownego wzrostu natężenia ruchu drogowego, gdy pracownicy wrócą do biur i dawnych, rutynowych zajęć. Dlatego właśnie teraz nadszedł czas, aby planiści miejscy, decydenci, pracodawcy i kierowcy dokonali podsumowania działań, które zostaną podjęte w celu zmniejszenia zatłoczenia dróg w przyszłości – oceniła cytowana w komunikacie jedna z ekspertek TomToma Anna Nowak.

Maskwa liderem rankingu

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie bez względu na wielkość podobnie jak rok wcześniej otwiera Moskwa (54 proc. czasu więcej) przed Stambułem (51 proc.) i Kijowem (51 proc.). Na świecie miano najbardziej zakorkowanego miasta w 2020 r. również przypadło Moskowie przed Bombajem, Bogotą i Manilą (wszystkie po 53 proc).

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

FEPW. Mielec i Biała Podlaska z umowami na zrównoważoną mobilność miejską; informacje o drugim naborze (18 kwietnia 2024)Budynki, transport, edukacja. Unijny panel obywatelski o efektywności energetycznej (17 kwietnia 2024)Licznik AFIR. Możliwości polskiego rynku a cele rozporządzenia (17 kwietnia 2024)100 kW to 200 modułów fotowoltaicznych. O recyklingu w energetyce słonecznej i nie tylko (15 kwietnia 2024)MI: 1,4 mld zł z KPO na zakup niskoemisyjnych autobusów (10 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony