Polacy deklarują, że segregowanie odpadów jest dla nich ważne (więcej w badaniu Ministerstwa Klimatu i Środowiska). Niejednokrotnie wybór odpowiedniego pojemnika jest jednak wyzwaniem.
Czytaj: Kto najlepiej informuje o segregacji opakowań aluminiowych? Zbadano 50 polskich miast
Co na to producenci?
Przeprowadzenie kampanii wymagało uprzednich pertraktacji z producentami. Jak reagowali oni na propozycję oznaczania opakowań? Jak mówi Katarzyna Grabarska, odbiór ze strony dostawców był pozytywny, a sieć może liczyć na wsparcie w doborze odpowiednich piktogramów dla stosowanych materiałów opakowaniowych produktów własnych sieci. Jeśli opakowanie składa się z kilku elementów – każdy z nich otrzymuje swoje oznaczenie. - Przykładem produktu posiadającego więcej niż jeden piktogram są chipsy (…), których opakowanie składa się z tacki, którą należy umieścić w pojemniku na plastik/metal, natomiast kartonik należy wyrzucić do papieru - mówi.
Zasięg akcji może mieć potężne oddziaływanie edukacyjne, gdyż każdego dnia w Polsce sklepy wspomnianej sieci odwiedza ponad 4 mln klientów.
Ponad 2 lata Fundacja Nasza Ziemia zbiera podpisy
Warto dodać, że takie oznaczenia na opakowaniach postulowała już ponad 2 lata temu Fundacja Nasza Ziemia. Jak na razie petycja wywołała znikome zainteresowanie (nieco ponad 1000 podpisów przy celu 100 tys.), nadal jednak można złożyć pod nią swój podpis(1).
Marta Wierzbowska-KujdaRedaktor naczelna, sozolog
Przypisy
1/ Panie Ministrze Środowiska i producenci - możecie ułatwić segregację odpadów! Petycja Fundacji Nasza Ziemiahttps://secure.avaaz.org/community_petitions/pl/Minister_Srodowiska_Zwiazek_Pracodawcow_EKOPAK_i_inne_zwiazki_producentow_Ulatwic_segregacje_odpadow_kolor_pojemnika_nie/