Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Jak segregować? Popularna sieć sklepów wprowadza oznaczenia dla opakowań

   Powrót       19 stycznia 2021       Odpady   

Polacy deklarują, że segregowanie odpadów jest dla nich ważne (więcej w badaniu Ministerstwa Klimatu i Środowiska). Niejednokrotnie wybór odpowiedniego pojemnika jest jednak wyzwaniem.

Czytaj: Kto najlepiej informuje o segregacji opakowań aluminiowych? Zbadano 50 polskich miast

Piktogramy w kolorze właściwego pojemnika na odpady pomogą klientom sieci Biedronka w przestrzeganiu zasad segregacji. Już w ub. roku, po eksperymencie z wybraną marką chipsów, zdecydowano się na stopniowe wprowadzenie oznaczeń na wszystkich opakowaniach produktów marek własnych Biedronki. Jak czytamy w komunikacie prasowym firmy, od lipca ub. roku przygotowano i wdrożono ponad 600 projektów dla różnego rodzaju produktów. Piktogramy można znaleźć na jogurtach, serach, przekąskach. - Wszystkie nowe produkty wprowadzane od maja 2020 r. przez naszą sieć posiadają odpowiednie oznakowania, natomiast na pozostałych produktach proces ten jest sukcesywnie wdrażany. Chcemy pomóc naszym klientom w odpowiedniej segregacji tak, aby dla nawet najbardziej oczywistych odpadów wskazać zasady segregacji, utrwalając dobre nawyki – podkreśla Katarzyna Grabarska, menedżer ds. opakowań w sieci Biedronka.

Co na to producenci?

Przeprowadzenie kampanii wymagało uprzednich pertraktacji z producentami. Jak reagowali oni na propozycję oznaczania opakowań? Jak mówi Katarzyna Grabarska, odbiór ze strony dostawców był pozytywny, a sieć może liczyć na wsparcie w doborze odpowiednich piktogramów dla stosowanych materiałów opakowaniowych produktów własnych sieci. Jeśli opakowanie składa się z kilku elementów – każdy z nich otrzymuje swoje oznaczenie. - Przykładem produktu posiadającego więcej niż jeden piktogram są chipsy (…), których opakowanie składa się z tacki, którą należy umieścić w pojemniku na plastik/metal, natomiast kartonik należy wyrzucić do papieru - mówi.

Zasięg akcji może mieć potężne oddziaływanie edukacyjne, gdyż każdego dnia w Polsce sklepy wspomnianej sieci odwiedza ponad 4 mln klientów.

Ponad 2 lata Fundacja Nasza Ziemia zbiera podpisy

Warto dodać, że takie oznaczenia na opakowaniach postulowała już ponad 2 lata temu Fundacja Nasza Ziemia. Jak na razie petycja wywołała znikome zainteresowanie (nieco ponad 1000 podpisów przy celu 100 tys.), nadal jednak można złożyć pod nią swój podpis(1).

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog

Przypisy

1/ Panie Ministrze Środowiska i producenci - możecie ułatwić segregację odpadów! Petycja Fundacji Nasza Ziemia
https://secure.avaaz.org/community_petitions/pl/Minister_Srodowiska_Zwiazek_Pracodawcow_EKOPAK_i_inne_zwiazki_producentow_Ulatwic_segregacje_odpadow_kolor_pojemnika_nie/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

W 2024 r. Polska ma zapłacić 2,3 mld zł podatku od plastiku. Szacunki MKiŚ (18 kwietnia 2024)Najpierw ROP, potem kaucja? Nie milkną głosy branży, resort trwa przy swoim (12 kwietnia 2024)Rzecznik MŚP pisze do Premiera w sprawie systemu kaucyjnego (04 kwietnia 2024)XXIV Targi Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami EKOTECH (03 kwietnia 2024)W Polsce może powstać 36,5 tys. punktów odbioru butelek i puszek. Prognozy (02 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony