Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Łagodniejsze wymogi wobec linii lotniczych na lato 2021 roku

   Powrót       28 stycznia 2021       Planowanie przestrzenne   

UE przygotowuje nowe tymczasowe przepisy, które mają pomóc przewoźnikom lotniczym radzić sobie z drastycznym spadkiem ruchu lotniczego z powodu pandemii i zapobiegać pustym przelotom. Ambasadorowie państw członkowskich uzgodnili mandat negocjacyjny w sprawie złagodzenia wymogu wykorzystania przez linie lotnicze przydziałów czasu na start lub lądowanie (slotów) w lecie 2021 r., a równocześnie w sprawie podjęcia wstępnych działań mających rozpocząć reaktywację branży i skłonić do konkurencji. Nowe przepisy pozwolą również elastyczniej dostosowywać się do różnych scenariuszy i umożliwią podejmowanie środków aż do letniego sezonu lotniczego 2022.

Powrót do zasady „wykorzystaj lub strać” byłby przedwczesny

- Ponieważ pandemia Covid-19 wciąż trwa, powrót do starej zasady „wykorzystaj lub strać” byłby przedwczesny. Nowe przepisy łagodzące wymóg slotowy są wyważone: zapewniają liniom lotniczym bardzo potrzebną pomoc, zachęcają do konkurencji w branży i przygotowują grunt pod stopniowy powrót do normalności, gdy tylko będzie to możliwe. Zarazem dbają o zapobieganie pustym przelotom i redukcję emisji. Chciałbym zwrócić uwagę na doskonałą współpracę między Parlamentem Europejskim a Radą. Pozwoli to obu instytucjom zaplanować szybkie przyjęcie przepisów – mówi Pedro Nuno Santos, portugalski minister infrastruktury i mieszkalnictwa, przewodniczący Rady Unii Europejskiej.

W ramach ogólnego unijnego wymogu slotowego linie lotnicze muszą wykorzystać co najmniej 80 proc. swoich przydziałów czasu na start i lądowanie, by móc je zachować w kolejnym roku. Tekst Rady pozwala liniom lotniczym zwrócić 50 proc. serii slotów, ale wymaga wykorzystania co najmniej 50 proc. pozostałych.

Przez okres roku Komisja będzie mogła przyjmować akty delegowane w odniesieniu do dwóch kolejnych sezonów. Aktami tymi może zmienić minimalny poziom wykorzystania slotów w zakresie od 30 proc. do 70 proc. Pozwoli to dostosowywać się do różnych poziomów ruchu lotniczego w oparciu o dotyczące go dane i prognozy oraz inne wskaźniki.

Procedura i kontekst

Mandat został zatwierdzony przez ambasadorów zebranych w Komitecie Stałych Przedstawicieli. Na ostateczny tekst rozporządzenia muszą się zgodzić zarówno Rada, jak i Parlament. Negocjacje współprawodawców w sprawie projektu rozporządzenia będą prowadzone w trybie pilnym, tak by nowe przepisy były gotowe przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu letniego, czyli przed 28 marca 2021 r.

Projekt tymczasowego złagodzenia wymogu slotowego Komisja przyjęła 18 grudnia 2020 r. Wcześniej, w marcu 2020 r., UE postanowiła o pełnym zawieszeniu wymogu slotowego w lecie 2020 r. Decyzja ta została następnie przedłużona na mocy prawa wtórnego i objęła zimę 2020‒2021.

Dane Eurocontrolu wskazują na utrzymujący się od połowy czerwca 2020 r. w skali rok do roku spadek ruchu lotniczego o ok. 74 proc. Według danych o rezerwacjach, prognoz Eurocontrolu i prognoz epidemiologicznych nie da się przewidzieć, kiedy zakończy się znaczny spadek popytu.

Czytaj: Francja chce stać się liderem w dekarbonizacji lotnictwa

Źródło: Rada UE

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Reklamy KLM o zrównoważonych lotach naruszeniem prawa ochrony konsumentów. Wyrok sądu (22 marca 2024)Samoloty elektryczne i wodorowe w niedalekiej przyszłości. Jak dekarbonizuje się lotnictwo? (05 grudnia 2023)Emitent emitentowi nierówny. Na poziom emisji wpływa styl życia i wzorce konsumpcji (22 marca 2023)Branża biopaliw dyskutuje o swojej przyszłości (07 października 2022)Lotnictwo 4.0 coraz bliżej. Jak będzie wyglądało? (22 lutego 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony