Teraz Środowisko, w ramach solidarności z branżą mediową, dotkniętą już i tak silnie skutkami pandemii, włącza się w ogólnopolski protest „Media bez wyboru”. Wprowadzanie dodatkowych obciążeń(1) dla mediów, wiąże się z jeszcze większym zachwianiem stabilności ich funkcjonowania.
Jak działają media?
Są media, które finansowane są z budżetu państwa. Są takie, które żyją z dotacji – polskich, europejskich, wychodzących z inicjatywy różnych fundacji. Coraz więcej mediów opiera się – przynajmniej częściowo – na prenumeracie, czyli finansowaniu przez czytelników. To opcja wymarzona, zapewniająca idealną symbiozę między dziennikarzem a odbiorcą stworzonych przez niego treści (artykułów, programów radiowych czy telewizyjnych).
Większość mediów jednak żyje z reklamy. W Teraz Środowisko staramy się, by była ona merytoryczna i nie atakowała czytelników. By zapewnić redakcji brak jakichkolwiek nacisków podczas pisania artykułów, dział handlowy negocjuje ze swoimi klientami promocję na naszych łamach (zawsze z zaznaczeniem, które treści są sponsorowane!). Treści dziennikarskie i promocyjne stanowią rozdzielne aktywności, jednak te drugie pozwalają prasie istnieć.
Kryzys wywołany pandemią Covid-19 bardzo mocno dotknął media, zwłaszcza te małe, takie jak my. Codziennie musimy stawiać czoła cięciom budżetów marketingowych i komunikacyjnych nawet najbardziej zaufanych klientów. To nie media powinny finansować odbudowę gospodarki, gdyż media potrzebują dziś pomocy. Walczymy o przetrwanie, jak tysiące innych firm.
Marta Wierzbowska-KujdaRedaktor naczelna, sozolog
Przypisy
1/ Odwołujemy się do projektu ustawy:https://www.gov.pl/web/finanse/media-pomoga-w-zwalczaniu-skutkow-covid-19-przepisy-o-skladce-reklamowej-w-prekonsultacjach