Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Zbąszyń: Podpisano umowę na przebudowę dworca kolejowego z 1929 roku

   Powrót       15 lutego 2021       Planowanie przestrzenne   

Kolejny obiekt dworcowy zostanie zmodernizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. 12 lutego 2021 r. PKP SA podpisały umowę na przebudowę dworca kolejowego w Zbąszyniu w województwie wielkopolskim.

Czytaj: Szwajcarska kolej działa jak przysłowiowy szwajcarski zegarek. A polska? Czeka na dobrego zegarmistrza

Budynek został wzniesiony w 1929 roku według projektu architekta Adolfa Pillera w stylu modernistycznym. Konieczność budowy nowego, większego dworca w dwudziestoleciu międzywojennym była spowodowana zmianą granic po I wojnie światowej i odrodzeniem państwa polskiego, w wyniku których Zbąszyń stał się miastem granicznym z Republiką Weimarską. Obecna przebudowa budynku stacyjnego ma na celu przywrócenie mu dawnej świetności. Zakres modernizacji obejmuje renowację elewacji budynku wraz z detalami architektonicznymi, w tym godłem Polski znajdującym się od strony peronów na około 25-metrowej wieży dworca. Częściowej wymianie i renowacji zostanie poddana również stolarka okienna i drzwiowa. Całość bryły budynku podświetli nowa iluminacja podkreślająca walory architektoniczne budynku. Podczas inwestycji zostanie również wykonanych wiele prac konstrukcyjnych poprawiających stan techniczny budynku.

Metamorfozę przejdzie wnętrze budynku, gdzie przebudowane zostaną wszystkie pomieszczenia, które zyskają nowe funkcje. Na parterze, w centralnej części dworca, zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący funkcję poczekalni, pomieszczenia kas biletowych, opiekuna z dzieckiem oraz toalety. W części dla podróżnych pojawią się nowe ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Pozostałą przestrzeń zajmą lokale komercyjne oraz powierzchnie, które zagospodaruje samorząd lokalny. Przewidziano również specjalne pomieszczenie przeznaczone do pozostawienia rowerów, z wejściem od strony peronów. Umiejscowienie zadaszonej przestrzeni na rowery wewnątrz budynku dworca to oryginalne, niewykorzystywane dotychczas w ramach programu inwestycyjnego PKP SA rozwiązanie – zazwyczaj miejsca parkingowe jednośladów znajdują się w dodatkowych wiatach rowerowych oraz budynkach i przybudówkach, które nie pełnią już swoich dawnych funkcji.

- Zbąszyń to kolejny dworzec kolejowy, którego przebudowę rozpoczynamy w województwie wielkopolskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zabytkowy, pochodzący z 20-lecia międzywojennego obiekt odzyska swój historyczny charakter oraz zostanie przystosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Obecnie, poza Zbąszyniem, prace budowlane są prowadzone przy modernizacji siedmiu budynków stacyjnych w tym województwie, czyli dworcach Trzemeszno, Pobiedziska, Pobiedziska Letnisko, Kobylnica, Biskupice Wielkopolskie, Palędzie i Nowy Tomyśl – stwierdził Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.

Przebudowa dworca zakłada wprowadzenie wielu ułatwień dla osób o ograniczonej mobilności. Zaplanowano m.in. likwidacje barier architektonicznych, montaż oznaczeń w alfabecie Braille'a, tablic dotykowych z planami dworca, ścieżek prowadzących dla osób niewidomych i niedowidzących oraz dwóch wind. Istotnym elementem inwestycji będzie również montaż systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowego.

Prolekologiczne rozwiązania

Ważną kwestią przy modernizacji dworca będzie wdrożenie na nim proekologicznych rozwiązań. W celu ograniczenia strat ciepła planuje się wykonanie ocieplenia ścian zewnętrznych budynku oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Dworzec w ramach inwestycji zostanie również wyposażony w energooszczędne oświetlenia wraz z automatyką sterującą. Zespoły urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będą nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody.

W ramach prac, które będą prowadzone w bezpośrednim otoczeniu dworca, planuje się m.in. rewitalizację zieleni, ułożenie nowej nawierzchni w sąsiedztwie budynku, montaż elementów małej architektury, a także wyburzenie pawilonów garażowych i budynków pomocniczych.

Przebudowa dworca w Zbąszyniu jest dofinansowana ze środków z budżetu państwa. Wartości inwestycji, której zakończenie planuje się w 2023 roku, to prawie 26,5 mln zł.

Czytaj: Podróż się rozpoczyna - 2021 Europejskim Rokiem Kolei!

Źródło: MI

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Warszawa zatwierdza Strefę Czystego Transportu. Są głosy sprzeciwu (08 grudnia 2023)Łódź: Dwie szybkie ładowarki dla autobusów elektrycznych już na krańcówkach (07 listopada 2022)Gliwice: Budowa centrum przesiadkowego w połowie (19 sierpnia 2021)Prabuty: Dworzec otwarty dla podróżnych (21 czerwca 2021)Program przystankowy: Przebudowa stacji w Niemojkach jedną z pierwszych inwestycji (26 maja 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony