© Anna Bryukhanova
Działania w kierunku rozwoju e-mobilności podejmuje wiele polskich miast. Zmiany można na razie zaobserwować na poziomie lokalnym, dlatego kolejnym wyzwaniem dla Polski będzie wprowadzenie państwowych, scentralizowanych projektów, zachęcających zarówno lokalne samorządy, jak i prywatnych użytkowników do zakupu elektrycznych pojazdów.
Autobusy elektryczne i rozwój infrastruktury
Warszawa kupiła 10 autobusów elektrycznych, a Zielona Góra planuje nabyć ich aż 80 i w przyszłości stać się jednym z pierwszych polskich miast, w których transport publiczny będzie całkowicie bezemisyjny. Trzy autobusy hybrydowe nabył niedawno Włocławek, w przyszłości zakłada zakup kolejnych 20 pojazdów niskoemisyjnych.
Gdynia za to inwestuje w trolejbusy: w ciągu kilku ostatnich lat zmodernizowała pięć trakcji i wybudowała cztery kolejne. Energia wytwarzana przez te pojazdy w trakcie hamowania zostaje magazynowana i wykorzystywana w momentach deficytu energetycznego. Między innymi dzięki takim rozwiązaniom zużycie energii elektrycznej w Gdyni zmniejszyło się w latach 2009-2014 aż o 23 proc.
Kraków i Katowice opracowują systemy wsparcia dla użytkowników samochodów elektrycznych, a Rzeszów i Lublin chcą instalować sieć stacji ładowania. Z kolei Piotrków Trybunalski i Bełchatów, w ramach podpisanego porozumienia testowały samochody elektryczne Renault Kangoo ZE i zobowiązały się wspierać instalowanie w miastach i powiatach punktów ładowania. Gdańsk zdecydował się na zakup kilku samochodów o napędzie elektrycznym dla swoich urzędników.
Umowy z miastami na rzecz zrównoważonego rozwoju
Każde miasto ma swoje indywidualne wyzwania i związane z nimi potrzeby. Jedne borykają się ze złą jakością powietrza czy z niską emisją, inne z dużym natężeniem ruchu i hałasem. - Współpracując z miastami, poszukujemy dla nich optymalnych rozwiązań. Badamy możliwość wprowadzenia służbowej floty samochodów elektrycznych we wszystkich miastach w Polsce, w których Grupa EDF ma swoje oddziały. Podpisaliśmy też umowy na rzecz zrównoważonego rozwoju z Krakowem, Gdańskiem i Gdynią – powiedział Thierry Doucerain, prezes zarządu EDF Polska.
E-mobilność w Europie
W europejskich aglomeracjach, takich jak Nicea czy Lyon, e-mobilność funkcjonuje od lat i stale się rozwija. We Francji mobilność elektryczna jest dofinansowywana przez państwo – obywatele mogą otrzymać dotacje na zakup samochodów elektrycznych i nie ponoszą opłat parkingowych. Francuzi wprowadzili także w kilku miastach wypożyczalnie samochodów elektrycznych, które cieszą się coraz większą popularnością. W miejscowości Saint-Quentin-en-Yvelines z sukcesem funkcjonuje system car-sharingu Twizy Way. W Nicei, dzięki systemowi wypożyczania „Auto bleue” znacząco zmniejszył się ruch uliczny. Teraz każde z 210 aut we flocie zastępuje od czterech do ośmiu samochodów prywatnych. Efektem tego jest zmniejszenie emisji CO2 (8g/1km), zużycia energii i poziomu hałasu w mieście. Podobnie w Lyonie, gdzie 30 samochodów elektrycznych Renault Twizy jest dostępnych w ramach systemu wypożyczania Bluely. Do końca 2015 r. liczba pojazdów floty Twizy wzrośnie tu do 110.
Zdecydowanie najlepiej rozwinęła swoją infrastrukturę samochodów elektrycznych aglomeracja Paryża. W stolicy i w sąsiednich miejscowościach mieszkańcy mogą w prosty sposób wypożyczyć ponad 3000 samochodów, czekających na 937 stacjach. Samochody dostępne są przez całą dobę, a system ich wynajmu jest całkowicie zautomatyzowany. Po trzech latach systematycznego rozwoju, paryski Autolib' wprowadził także nową ofertę: Utilib' - samochód przeznaczony dla fachowców, potrzebujących przewozić sprzęt, materiały lub produkty. Autolib' ma około 70 tysięcy użytkowników.
W 2014 roku w Europie zarejestrowano ponad 65 tysięcy nowych samochodów elektrycznych. Połowa z nich przypada na Norwegię (18 649 rejestracji w 2014 roku - co dziesiąty sprzedany tam samochód miał napęd elektryczny!) i Francję (15 046). Najwięcej Europejczyków kupiło w zeszłym roku Nissana LEAF (14 385 sprzedanych pojazdów) i Renault ZOE (10 980).
W Polsce w 2014 roku zarejestrowano około 100 aut z napędem elektrycznym.
Eco-Miasto i redakcja Teraz Środowisko
Tekst powstał w ramach projektu Eco-Miasto, którego celem jest rozpowszechnienie i wdrażanie w polskich gminach dobrych praktyk w zrównoważonym rozwoju. Projekt organizowany jest przez Ambasadę Francji w Polsce i Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Teraz Środowisko jest wieloletnim patronem medialnym projektu.