1 stycznia 2021 r. rozpoczął się Europejski Rok Kolei. Inicjatywa Komisji Europejskiej ma na celu promowanie tego typu transportu jako zrównoważonego, inteligentnego i bezpiecznego.
W UE kolej odpowiada za mniej niż 0,5 proc. emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem. Sprawia to, że jest to jedna z najbardziej zrównoważonych form ruchu pasażerskiego i towarowego. Kolej jest również wyjątkowo bezpieczna oraz łączy ludzi i przedsiębiorstwa w całej UE za pośrednictwem transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Pomimo tych korzyści, jedynie około 7 proc. pasażerów i 11 proc. towarów podróżuje koleją. Europejski Rok Kolei da impuls do zwiększenia jej udziału w transporcie pasażerskim i towarowym. Przyczyni się również do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń pochodzących z unijnego transportu, co wniesie ogromny wkład w wysiłki UE w ramach Europejskiego Zielonego Ładu.
Jako pierwszy rok pełnego wdrożenia czwartego pakietu kolejowego, 2021 r. będzie również ważnym krokiem ku jednolitemu europejskiemu obszarowi kolejowemu: bardziej wydajna europejska sieć kolejowa o płynnej mobilności transgranicznej.European year of rail
1 stycznia Komisja Europejska uruchomiła stronę internetową na której zamieszczane będą dalsze informacje na temat inicjatywy, a także przegląd planowanych działań. (link)
Wszystkie oczy skierowane na kolej w 2021 r.
Europejski Rok Kolei będzie odzwierciedlony także w programie legislacyjnym Komisji, poprzez propozycje dotyczące nowego partnerstwa w przemyśle kolejowym, lepsze połączenia kolei z innymi rodzajami transportu oraz uczynienie transportu kolejowego bardziej zrównoważonym, co zostało zarysowane w niedawno przyjętej przez Komisję strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności. Określono w niej drogę do bardziej zrównoważonej, inteligentnej i odpornej mobilności oraz przedstawiono najważniejsze etapy, takie jak podwojenie kolejowych przewozów towarowych i trzykrotne zwiększenie działalności kolei dużych prędkości do 2050 r.
Czytaj: 79 projektów zakwalifikowanych do II etapu Kolei Plus
W przyszłym roku Komisja przedstawi plan działania na rzecz pobudzenia pasażerskiego transportu kolejowego. Strategia przewiduje środki mające na celu poprawę przepustowości i uproszczenie systemów biletowych w różnych rodzajach transportu, aby jeszcze bardziej zwiększyć atrakcyjność kolei.
Źródło: Przedstawicielstwo KE w Polsce