Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
System zarządzania majątkiem sieciowym i brygadami w terenie firmy Sygnity S.A.
Sygnity EAM for Heat: System zarządzania majątkiem sieciowym i budowania Inteligentnych Sieci Ciepłowniczych firmy Sygnity S.A.

700 mld euro na rozwój sieci transportowej w Europie

a+a-    Powrót       16 stycznia 2015       Transport   

Komisja Europejska opublikowała w czwartek analizy na temat stanu zaawansowania i potrzeb rozwojowych dziewięciu głównych korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Potrzeby inwestycyjne do 2030 r. oszacowano na ok. 700 mld euro, w tym na ponad 20 mld w Polsce.

Jak podkreśla KE, po raz pierwszy tak wszechstronnej analizie poddano dziesiątki tysięcy kilometrów połączeń kolejowych i drogowych, żeglugę śródlądową oraz porty lotnicze i morskie w UE. Na zlecenie Komisji opracowania przez rok przygotowywało dziewięć zewnętrznych zespołów ekspertów.

Ustalili oni najważniejsze problemy i cele. Każde opracowanie obejmuje wstępną listę projektów przygotowaną we współpracy z państwami członkowskim i zarządcami infrastruktury.

Wielkie inwestycje w Polsce

Przez Polskę przechodzą dwa z dziewięciu korytarzy sieci bazowej TEN-T - łączący Bałtyk z Adriatykiem (z polskich portów przez Czechy, Słowację, Austrię i Słowenię do północnych Włoch) oraz od Morza Północnego do krajów bałtyckich (z krajów Beneluksu przez Niemcy i Polskę na Litwę, Łotwę i Estonią oraz do południowej Finlandii).

W przypadku tego ostatniego korytarza w opracowaniu przedstawiono listę wartych ponad 60 mld euro 291 projektów, z których 19 dotyczyło Polski. Trzynaście z nich odnosiło się do kolei (łącznie oszacowano je na niecałe 3,5 mld euro), sześć - do infrastruktury drogowej (ok. 950 mln, przy czym nie oszacowano wartości dwóch projektów).

Najdroższe projekty

Najdroższe projekty kolejowe to modernizacja linii na trasie Warszawa-Sokółka-Białystok w latach 2016-20 (oszacowane na 720 mln euro), dokończenie prac na trasie między Sochaczewem a Swarzędzem (625 mln do 2020 r.) oraz przebudowa linii Białystok-Suwałki-Trakiszki (600 mln w latach 2017-20). Najdroższy projekt drogowy, wart 410 mln euro, to prace na drodze ekspresowej S61 między Augustowem, Suwałkami i granicą litewską.

W przypadku korytarza bałtycko-adriatyckiego inwestycje oszacowano na niecałe 60 mld euro, z czego 18,5 mld w Polsce. Najwięcej ma pójść na rozbudowę infrastruktury drogowej (8,5 mld), kolejowej (6,8 mld) i portowej (2,5 mld).

Najdroższe inwestycje to: budowa drogi ekspresowej S7, czyli połączenia Pomorza z Warszawą (za ponad 3,5 mld euro); prace na autostradzie A1 między Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową (ponad miliard euro); oraz prace na linii kolejowej Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice (również ponad miliard euro).

Optymalizacja i ekologia

W opracowaniach podkreślono też, jak ważna jest optymalizacja użycia infrastruktury wzdłuż korytarzy, szczególnie przez inteligentne systemy transportowe, wydajne zarządzanie oraz stawianie na ekologiczne środki transportu.

Jak podano w komunikacie KE, koordynatorzy dziewięciu korytarzy transportowych przygotują teraz plany pracy, które po zaakceptowaniu przez bezpośrednio zainteresowane państwa - co spodziewane jest na wiosnę - zostaną przedstawione Parlamentowi Europejskiemu, Radzie UE i Komisji.

Z Brukseli Rafał Lesiecki (PAP)

©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony
UV: najbardziej ekonomiczna i przyjazna środowisku metoda dezynfekcji wody