Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

700 tys. euro z UE pozwoli zmniejszyć emisje siarki w regionie Bałtyku

   Powrót       14 stycznia 2016       Ryzyko środowiskowe   

Szczecińska Akademia Morska otrzyma ok. 700 tys. euro z funduszy unijnych na dwa projekty naukowe, które pozwolą m.in. poprawić środowisko naturalne Bałtyku i rozwijać technologie LNG. Pieniądze mają pochodzić z programu Interreg Baltic Sea Region 2014-2020.

Pierwszy z projektów związany z mierzeniem i oceną wpływu emisji siarki na środowisko w regionie Bałtyku ma dostarczyć nowych informacji na temat sposobu poprawy stanu powietrza w najbardziej opłacalny i ekonomiczny sposób. Związane jest to z wprowadzoną przez UE tzw. dyrektywą siarkową, która zakłada zmniejszenie emisji siarki na obszarze Morza Bałtyckiego.

W skład międzynarodowego konsorcjum projektu, oprócz Akademii Morskiej, wchodzą uczelnie i jednostki badawcze m.in. z Finlandii oraz Szwecji. Wartość dofinansowania na realizację projektu przez AM w Szczecinie wynosi prawie 350 tys. euro. Realizacja rozpoczęła się w styczniu 2016 r. i potrwa do końca 2018 r.

Zlikwidowanie przeszkód rozwoju technologii LNG

Z kolei głównym celem drugiego z projektów o nazwie "Go LNG" jest zlikwidowanie przeszkód, które blokują rozwój technologii LNG na Bałtyku. A są to przede wszystkim wysoka cena i słaba dostępność płynnego paliwa. Tymczasem gaz ziemny może być wsparciem dla niskoemisyjnej gospodarki, o czym pisaliśmy tutaj.

- Realizatorzy projektu koncentrować się będą na promocji rozwiązań LNG i jednocześnie poszukiwaniach nowych ich odbiorców. Rosnąca liczba użytkowników, czyli statków zasilanych takim paliwem, wpłynie również na jednostkową cenę paliwa, ponieważ nowi użytkownicy wezmą na siebie część kosztów inwestycji – podkreśliła rzeczniczka uczelni Bogna Bartkiewicz.

Obecnie na świecie pływa 50 statków zasilanych LNG, a kolejne 55 jest zakontraktowanych. Zakładany jest wzrost tej liczby do 100 statków w 2018 r. i do jednego tysiąca w 2020 r. Plany te mogą ulec zmianie z powodu spadku cen ropy naftowej, który powoduje zmniejszenie atrakcyjności paliwa LNG.

W projekcie tym weźmie udział 14 partnerów z Litwy, Niemiec, Szwecji, Dani, Polski oraz z Norwegii. Budżet wynosi 2,7 mln euro, z czego 320 tys. euro przypada na Akademię Morską w Szczecinie. Praca nad projektem ma potrwać do 2019 r.

Oba projekty zakwalifikowały się do pierwszego naboru programu Baltic Sea Region 2014-2020. Startowało w nim 78 projektów, z czego do realizacji wytypowano 35. Na wybrane projekty alokowano 91 mln euro, czyli ok. 38 proc. całego budżetu programu.

Baltic Sea Region 2014-2020 jest jednym z kilkunastu programów realizowanych w Polsce w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej. Program swym zasięgiem obejmuje państwa wokół Bałtyku. W projektach mogą brać udział zarówno kraje UE: Polska, Dania, Szwecja, Finlandia, Litwa, Łotwa, Estonia, wybrane regiony północno-wschodnich Niemiec, jak i wybrane regiony z krajów stowarzyszonych z programem spoza UE: Norwegia, Białoruś i Rosja.

W latach 2014-2020 wspierane będą projekty dotyczące współpracy w dziedzinach: innowacyjności, efektywnego gospodarowania zasobami naturalnymi oraz zrównoważonego transportu. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Jak modelować polski system energetyczny (15 kwietnia 2024)Biometan elementem sine qua non zrównoważonego rozwoju firmy i kraju (03 kwietnia 2024)67 tys. nowych kotłów węglowych w latach 2021-2023. Raport o transformacji budynków w Polsce (29 marca 2024)Warto ograniczać gaz. Rada przedłuża rekomendację do końca marca 2025 r. (26 marca 2024)237 m3 wody na 1 MWh w Elektrowni Skawina. O mokrych długach termicznych elektrowni w Światowy Dzień Wody (22 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony