Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
06.12.2023 06 grudnia 2023

AC/DC – czyli jak naładować samochód elektryczny

   Powrót       05 września 2017       Planowanie przestrzenne   

Sposób ładownia samochodu elektrycznego jest w dużej mierze uzależniony od modelu auta, jaki posiadamy. Do wyboru użytkowników są trzy podstawowe możliwości: ładowanie za pomocą gniazdek w domu, ładowanie w miejscach użyteczności publicznej oraz ładowanie w punktach szybkiego ładowania.

  • Ładowanie w domu

Większość dostępnych obecnie na rynku pojazdów możemy naładować podobnie, jak inne sprzęty elektroniczne zasilane bateriami – poprzez podłączenie do standardowego gniazdka 16 A. Jeśli jednak mamy możliwość, to lepiej zdecydować się na skorzystanie z gniazdka 32 A. Podłączenie auta za pomocą tego gniazda jest bowiem znacznie bezpieczniejsze dla instalacji, z której korzystamy. Przy tym rozwiązaniu trzeba założyć, że samochód będzie podłączony do prądu przez całą noc. Korzystając z gniazdka domowego, czas ładowania auta będzie trwał najdłużej ze wszystkich dostępnych rozwiązań. W zależności od modelu samochodu proces zajmie to od 8 do nawet 15 godzin. Domowe ładowanie naszego elektryka możemy skrócić nawet o połowę, dzięki zainstalowaniu jednostki ładującej – o ile producent naszego auta posiada takie rozwiązanie w swojej ofercie. Analizując rozwiązania ładowania od strony samochodu elektrycznego gniazda ładowania prądem zmiennym (AC) posiadają trzy standardy wtyków wbudowanych w pojazdach: Typ 1 system Yazaki, Typ 2 system Mennekes, Typ 3. Dotychczas nie wprowadzono jednolitego standardu w tej kwestii. Powoduje to zatem, że każdy użytkownik pojazdu elektrycznego musi być wyposażony w odpowiednie kable podłączeniowe.

  • Ładowanie w miejscach użyteczności publicznej

Punkty ładowania w miejscach użyteczności publicznej są najczęściej zlokalizowane w biurowcach, centrach handlowych czy na dużych parkingach. Stacje tego typu ładują pojazd elektryczny zwykle do kilku godzin. Podobnie jak w przypadku ładowania domowego, instalacja zastosowana w tego typu rozwiązaniach opiera się na terminalu ładowania prądem zmiennym AC, którego moc może dochodzić do 44 kW. Należy mieć na uwadze fakt, że te punkty ładowania nie zawsze są wyposażone w kable podłączeniowe Typu 1 lub Typu 2. W związku z tym, kierowca powinien być przygotowany na taką ewentualność i dysponować własnymi przewodami.

  • Ładowanie w punktach szybkiego ładowania

Ładowanie w tych punktach jest obecnie najszybszym dostępnym sposobem ładowania samochodu elektrycznego. Wynika to z faktu, że moc takich stacji dochodzi nawet do 150 kW, zaś instalacja wykorzystuje ładowanie prądem stałym (DC). Dzięki zastosowanej technologii, terminale ładowania DC stanowią "stacje benzynowe" dla samochodów elektrycznych. Punkty tego typu instaluje się zazwyczaj przy autostradach, głównych szlakach komunikacyjnych czy na tradycyjnych stacjach benzynowych. W przypadku stacji szybkiego ładowania użytkownik samochodu elektrycznego nie musi pamiętać o zabraniu ze sobą w drogę dodatkowych kabli, ponieważ stanowią one standardowe wyposażenie tego typu punktu. Ponadto na tej stacji auto ładuje się przy pomocy wbudowanego w pojazd gniazda: CHAdeMO (ang. charge de move) lub CCS (ang. Combined Charging System) znanego też pod nazwą Combo. Warto jednak pamiętać, że różne marki pojazdów umożliwiają ładowanie auta w różnych standardach. Rozwiązaniem tego problemu jest jednak zastosowanie specjalnych adapterów, które umożliwiają użytkownikowi korzystanie z różnych stacji ładowania. Czas ładowania w tych punktach znacząco spada i trwa zazwyczaj od 15 do 30 min.

Źródło: ME

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Wzmocnić efektywność energetyczną dla celów klimatycznych. Nowy raport IEA (04 grudnia 2023)World Energy Outlook 2023: Świat energii pozostaje niestabilny. Kluczem poprawa bezpieczeństwa energetycznego (31 października 2023)Bezemisyjny transport ciężki coraz bliżej. Rada UE przyjęła podejście ogólne (17 października 2023)6,6% zeroemisyjnych autobusów we flotach samorządowych. PARP chce podnieść wynik w Polsce Wschodniej (11 października 2023)Węgry chcą cofnąć zielone tablice pojazdom hybrydowym plug-in (09 października 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony