Robots
Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
28.11.2020 28 listopada 2020

Automaty typu refill – otwarto kolejny punkt w Polsce

   Powrót       28 października 2020       Odpady   

Także mieszkańcy Wrocławia będą mogli korzystać z automatu typu refill przy zakupie kosmetyków. W Parku Magnolia, największej galerii handlowej na Dolnym Śląsku, stanął w połowie października refillomat YOPE. Automat taki umożliwia ponowne napełnianie opakowań wybranymi kosmetykami, celem jest oczywiście redukcja ilości plastiku wprowadzanego do środowiska.

We wrześniu br. podobny automat udostępniono na warszawskim Bemowie. Oba postawiono w sklepach sieci Carrefour. Jak dowiedzieliśmy się od Przemysława Poszwy, który patronuje przedsięwzięciu od strony merytorycznej, to na razie pilotaż, który potrwa do końca roku. Automaty przygotował start-up, firma SWAPP!, wyróżniona w tegorocznym konkursie PowerUP! Challenge. Czy dostępne są inne tego typu rozwiązania w Polsce? - Wiadomo mi o automacie sieci Rossmann zainstalowanym w łódzkiej Manufakturze(…). Swego czasu rozwijał się jeden startup, który planował wdrożyć podobne rozwiązanie, lecz wg mojej wiedzy na dzień dzisiejszy projekt nie funkcjonuje – komentuje Poszwa. W Łodzi tzw. Refill station otworzyła marka Only Bio. Klienci mogą tam napełniać butelki wielokrotnego użytku np. szamponem, żelem pod prysznic, płynem do prania czy mycia naczyń.

Pilotaże nie tylko w Polsce

- Myślę, że trend rozwiązań bezopakowaniowych czy też opakowań wielorazowych będzie rósł w siłę, gdyż takie są oczekiwania ze strony rynku. Żyjemy w czasach nadpodaży opakowań jednorazowych, które przy niskiej cenie recyklatów coraz trudniej zagospodarować. Szczególnie, że odpady opakowaniowe mają duży udział w strumieniu odpadów pokonsumpcyjnych(…) – wskazuje Poszwa. Dodaje także, że w jego ocenie najważniejsze jest, żeby u podstaw kolejnych wdrażanych rozwiązań stała rzetelna ocena ich wpływu na środowisko. – Niestety jednak obserwuję trend, że jedne opakowania są zastępowane innymi, w teorii bardziej ekologicznymi, a rzeczywistość jest całkowicie inna – dodaje.

Czytaj: Ślad środowiskowy kosmetyków - nawet 95 proc. wpływu generowane jest w fazie użytkowania

Jak podaje Rekopol(1) jeden z zagranicznych producentów, który zdecydował się na wprowadzenie ponownego uzupełniania opakowań poprzez dystrybutory, ograniczył zużycie plastiku nawet o 30 proc. Rzeczywiście, różnorodne pilotażowe testy trwają zagranicą. Przykładowo, kilka dni temu na przedmieściach Leeds w Wielkiej Brytanii(2) udostępniono automaty z produktami Unilever. Marka ta planuje do 2025 roku zmniejszyć zużycie pierwotnego plastiku o połowę. Wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych mają być zdatne do ponownego użytku, recyklingu lub kompostowania. Jak informował w styczniu m.in. portal wirtualnekosmetyki.pl takie automaty są też dostępne w drogeriach Rossmann dla mieszkańców czeskiej Pragi, Brna, Liberca, Czeskich Budziejowic i Pardubic.

Innym kierunkiem, który widać zagranicą jest rozwiązanie, które obejmuje zakupy internetowe. Opakowanie jest zawracane wielokrotnie od producenta do klienta bez większego wysiłku tego ostatniego – produkty dostarczane są pod drzwi. O tej inicjatywie rozmawialiśmy w wywiadzie Platforma e-commerce działająca w obiegu zamkniętym.

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, specjalista ds. ochrony środowiska

Przypisy

1/ Informacja dostępna jest tutaj:
https://www.rekopol.pl/opakowania-dla-produktow-kosmetycznych-na-targach-pci-days-czeka-nas-wiele-zmian/
2/ Informacja dostępna jest tutaj:
https://www.cosmeticsbusiness.com/news/article_page/Unilever_leads_sustainability_drive_with_Europes_largest_refill_trial_at_Asda/170859
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony