Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Trener / Szkoleniowiec - gospodarka odpadami ATMOTERM S.A.
Pojemnik do segregacji bioodpadów bez pogorszenia jakości firmy Eco-Clean Tomasz Malanowicz

Przedłużenie papierowej sprawozdawczości odpadów to okres przejściowy. Potem i tak dane muszą trafić do BDO

a+a-    Powrót       10 stycznia 2020       Odpady   

To, że możliwość prowadzenia przez przedsiębiorców ewidencji odpadów w formie papierowej została przedłużona do 30 czerwca br., nie oznacza, że te dane nie będą musiały być wprowadzone do BDO. Otóż, będą.

Wczoraj Sejm przegłosował większością głosów nowelę ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Teraz kolej na Senat.

Więcej o projekcie nowelizacji pisaliśmy tutaj.

Poprawki – nie wszystkie przyjęte

Jeszcze przed ostatecznym głosowaniem nad nowelizacją ustawy, posłowie zgodzili się wprowadzić do niej poprawkę Prawa i Sprawiedliwości usuwającą błąd legislacyjny. Chodziło o to, by za pomocą Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) nie trzeba było prowadzić sprawozdawczości dotyczącej nieczystości płynnych. Sprawozdawczość w przypadku tego rodzaju odpadów jest bowiem przekazywana do Ministra Infrastruktury, a za BDO odpowiada Ministerstwo Klimatu.

Posłowie nie poparli natomiast poprawek zaproponowanych przez Lewicę i PSL-Kukiz'15. Jedna z nich zakładała wydłużenie zgody na prowadzenie dokumentacji w formie papierowej do końca stycznia 2021 roku, a druga dotyczyła tego, by dać jeszcze pół roku na rozliczenie się z zeszłorocznej ewidencji odpadowej.

Do kiedy czas na wprowadzenie danych do BDO?

Znowelizowana w czwartek ustawa pozwoli przedsiębiorcom do końca czerwca br. prowadzić ewidencję odpadową również w formie papierowej. Nie oznacza to jednak, że te dokumenty nie będą musiały znaleźć się w końcu w BDO. Zgodnie z nowelą mają one być wprowadzane do Bazy niezwłocznie i należy proces wprowadzania zakończyć najpóźniej 31 lipca 2020 r.

Nowela przewiduje ponadto, że w przypadku awarii BDO przedsiębiorcy będą mogli sporządzać dokumenty dot. ewidencji odpadów w formie papierowej lub elektronicznej prowadzonej poza Bazą. Firmy będą miały obowiązek wprowadzenia informacji do BDO niezwłocznie po ustaniu awarii, nie później jednak niż w 30 dni od dnia jej usunięcia.

Obecnie w bazie jest zarejestrowanych ponad 177 tys. podmiotów. Pojawiają się doniesienia medialne, że przedsiębiorcy, którzy się zarejestrowali w systemie, teraz tego żałują. W kontekście tego, że przedłużenie możliwości ewidencji odpadów w formie papierowej nie znosi obowiązku prowadzenia ewidencji elektronicznie, a jedynie odracza ten czas, można stwierdzić, że był to dobry krok, bo i tak nieunikniony. Nie dotyczy to oczywiście podmiotów objętych wyłączeniem.

Katarzyna Zamorowska: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

IOŚ: w Bazie Danych Odpadowych zarejestrowanych 200 tys. podmiotów (21 stycznia 2020)Dylematy firm transportujących odpady a BDO (17 stycznia 2020)Warszawa: Radni przyjęli zmiany w uchwale odpadowej - wyższe stawki od marca (17 stycznia 2020)Platforma Handlu Odpadami i Surowcami Wtórnymi na giełdzie - strategia czy mrzonki? (16 stycznia 2020)Resort klimatu zachęca do bezpłatnych szkoleń internetowych z Bazy Danych Odpadowych (16 stycznia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony