
Sebastian Ziemniak, dyrektor ds. rozwoju (z prawej) oraz Aleksander Świst, projektant w Tiga-Cynk (z lewej) © Prawa zastrzeżone
TŚ: Produkcja carportów to stosunkowo nowa gałąź produkcji w Tiga-Cynk. Skąd pomysł na taką działalność?
Sebastian Ziemniak: Rzeczywiście, podstawową działalnością Tiga-Cynk Sp. z o.o. jest świadczenie usług w zakresie cynkowania ogniowego oraz produkcji ocynkowanych bednarek i drutów odgromowych. W 2022 roku rozpoczęliśmy pracę nad konstrukcją wsporczą typu Carport pod panele fotowoltaiczne. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku przygotowaliśmy autorską koncepcję techniczną konstrukcji wsporczych, które są produkowane oraz cynkowane w naszym zakładzie w Małomicach.
Aleksander Świst: Pomysł na produkcję tych konstrukcji w Tiga-Cynk był swego rodzaju ucieleśnieniem przysłowia „potrzeba matką wynalazków”. Zbliżający się koniec umowy na dostawę energii elektrycznej dla zakładu i wizja nowych stawek wymusił na nas rozważania nad ochroną spółki przed znacznym zwiększeniem kosztów. Sytuacja ta zbiegła się w czasie z powiększeniem terenu zakładu o dodatkową powierzchnię przeznaczoną na parking dla pracowników. Pojawił się pomysł, aby wykorzystać ten teren jako instalację produkującą energię elektryczną na cele zakładu nie redukując jednocześnie możliwości postoju pojazdów. Zadaszenie zakładowego parkingu panelami PV według wyliczeń było skutecznym sposobem na redukcję kosztów energii elektrycznej a z uwagi na fakt, iż wyprodukowana energia w 100% podlega autokonsumpcji, czas zwrotu tej inwestycji wyszedł na poziomie 7 lat. Dodatkowo zwiększył wartość nieruchomości, co pokazało dodatkowe korzyści z tej inwestycji. Mając to doświadczenie zdecydowaliśmy, że Carporty są produktem wartym rozszerzenia oferty spółki i kontynuacji pracy nad jego ciągłym ulepszaniem. Nasza nabyta wiedza pozwala wskazać klientowi wady i zalety tych rozwiązań. Każde zapytanie analizujemy w taki sposób, aby zaoferowane rozwiązanie było dostosowane do indywidualnych potrzeb celem odpowiedniego wyskalowania wielkości instalacji
TŚ: Jakie korzyści daje to rozwiązanie?
AŚ: Zastosowanie carportów na parkingach niesie ze sobą wiele korzyści. Najistotniejszą z nich jest możliwość wytwarzania energii elektrycznej na powierzchni parkingowej, bez utraty jej podstawowej funkcji jako miejsca postojowego.
Carporty dodatkowo chronią pojazdy przed warunkami atmosferycznymi takimi jak słońce, śnieg, grad i deszcz. Konstrukcja umożliwia zamontowanie systemu odprowadzającego wodę do kanalizacji deszczowej lub zbiornika retencyjnego z przeznaczeniem do wykorzystania przez użytkownika.
Parkingi stanowią znaczną część terenu każdego przedsiębiorstwa, ich funkcjonalność jest z założenia ograniczona do jednego przeznaczenia jakim jest postój pojazdów. Carporty są idealnym rozwiązaniem na ograniczenia w montażu paneli fotowoltaicznych na dachu budynków, z uwagi na niedostosowanie ich do dodatkowego obciążenia. Coraz więcej zapytań jakie otrzymujemy jest wynikiem wymagań przetargowych odnośnie posiadania przez daną firmę własnego źródła OZE.
TŚ: Czy carporty to wciąż nowinka technologiczna, czy już stały trend zagospodarowania wolnego terenu?
SZ: Zauważamy, że zainteresowanie tego typu rozwiązaniami stale rośnie i mamy świadomość tego, jak wiele firm ma w swojej ofercie konstrukcje pod panele fotowoltaiczne. Większość oferentów ogranicza się wyłącznie do sprzedaży konstrukcji, a nabywca musi zadbać o całą resztę we własnym zakresie. To, co wyróżnia ofertę Tiga-Cynk, to jej kompleksowość – od fazy projektowej, poprzez produkcję, a na fazie wykonawczej kończąc. Dodajmy też, że oczekiwania klientów są takie, by montaż był ograniczony w czasie i przestrzeni. Dlatego większe inwestycje wykonujemy etapami. Dzięki temu niedogodności związane z prowadzeniem prac montażowych na użytkowanym parkingu ograniczone są do wydzielonego obszaru a jego niedostępność relatywnie krótka. Czynnikiem decydującym o skróceniu czasu montażu konstrukcji carportów jest między innymi zastosowanie fundamentów palowych oraz rozwiązania konstrukcyjne ułatwiające proces instalacji. Konstrukcja carportu wsparta jest na stalowych śrubach fundamentowych, wkręcanych na głębokość właściwą dla typu podłoża występującego w miejscu montażu. Kompleksowe realizowanie inwestycji jest sporym wyzwaniem. Nasze dotychczasowe realizacje montażowe pokazały, że na samym terenie można napotkać wiele niespodzianek w gruncie, np. nieuwzględnione w mapach systemy instalacji podziemnych czy fundamentów. Wdrażając całościowy proces integracji projektowania i budowy instalacji, wykorzystaliśmy szeroką wiedzę oraz specjalistyczne umiejętności dla uzyskania produktu o cechach wyjątkowych pod względem montażowym oraz użytkowym.
Nasz produkt możemy przygotować pod indywidualne wymagania klienta bądź według naszych wewnętrznych opracowań dostosowanych do przestrzennego planu zagospodarowania terenu.
Dysponujemy pięcioma typami konstrukcji, wysokimi maksymalnie na sześć metrów, zaprojektowanymi do wszystkich stref wiatrowych i śniegowych występujących w kraju. Najwyższe konstrukcje dedykowane są na parkingi samochodów ciężarowych oraz autobusów.
Przykładem tego, dlaczego carporty oferowane przez Tiga-Cynk przewidują i eliminują potencjalne problemy, jest sytuacja jednego z naszych klientów, który zamówił dużą liczbę paneli fotowoltaicznych a po rozpakowaniu palet okazało się, że panele mają inny rozmiar niż zamówione.
Specjalne ulepszenie inżynierskie jakie wprowadziliśmy na etapie badania rynku i wstępnego projektowania sprawiły, że nasze konstrukcje są przystosowane do prawidłowego montażu każdej wielkości paneli fotowaltaicznych, co pozwoliło na kontynuację prac mimo iż problem był z pozoru ogromny. Dodatkowo system mocowania umożliwia montaż paneli bez konieczności wchodzenia na konstrukcję. Przykręcanie paneli do płatwi w całości może być realizowane od dołu Carportu. Jest to bardzo istotne z punktu widzenia BHP oraz łatwości pracy monterów i ewentualnych poprawek.
Technika palowania, w zamian za tradycyjne fundamenty, sprawia, że montaż nie wymaga demontażu dużej powierzchni parkingu (np. z kostki brukowej). Dążymy do wyznaczania najwyższych standardów w branży pod względem jakości produktu oraz maksymalnego skrócenia czasu realizacji zamówień.
TŚ: A propos, jak długi jest termin realizacji – od zamówienia, do dostarczenia na miejsce przeznaczenia dla klienta?
AŚ: Realizowane kontrakty są zwykle dużymi projektami wymagającymi indywidualnego podejścia odnośnie projektu jak również planowania całości realizacji. W praktyce wygląda to tak, że po podpisaniu umowy zanim teren zostanie nam przekazany do montażu my jesteśmy gotowi rozpocząć montaż konstrukcji. W magazynie mamy elementy powtarzalne dla różnych modeli carportów w postaci nieocynkowanej, które – na sygnał gotowości od klienta – trafiają niezwłocznie do cynkowni. Trzeba pamiętać, że nie każdy produkt, który jest w magazynie, będzie odpowiadał każdemu zamówieniu w odniesieniu do jego lokalizacji montażu. Bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji są naszym absolutnym priorytetem, a wszelkie wyliczenia podlegają sprawdzeniu, są audytowane i potwierdzane przez biuro projektowe.
Jednym z efektów naszych prac jest potwierdzona w praktyce inwestycja u jednego z naszych cenionych klientów, oddana w sierpniu 2024r w postaci kompleksowej budowy konstrukcji wsporczej typu Carport na parkingu. Inwestycja ta zapewnia zadaszenie dla około 140 miejsc postojowych oraz generuje moc paneli fotowoltaicznych na poziomie 450 kWp.
TŚ: Dla kogo skierowana jest oferta Tiga-Cynk?
SZ: Tiga-Cynk oferuje możliwość przekształcenia parkingów na terenach przemysłowych, handlowych, szpitalnych i publicznych w efektywne jednostki produkujące energię elektryczną oraz zapewniające ochronę pojazdu przed skutkami warunków atmosferycznych. Koncentrujemy się głównie na dużych inwestycjac,h ale obsługujemy także najbardziej popularne, z uwagi na brak potrzeby uzgodnień z dystrybutorem sieci, instalacje o mocy do 50kWp. Taka instalacja stanowi zadaszenie dla 14 samochodów. W zależności od wybranego przez klienta modelu carportu, czas wymagany na wykonanie fundamentów oraz postawienie kompletnej konstrukcji stalowej, gotowej do montażu paneli, wynosi 2-5 dni. Termin realizacji uzależniony jest również od bieżącego obciążenia produkcyjnego firmy.
Biznes jest obligowany przez szereg regulacji klimatyczno-środowiskowych, w tym tych dotyczących polityki ESG, do podejmowania odpowiedzialnych działań. Zielona energetyka rozproszona staje się koniecznością. Dla wielu przedsiębiorstw carporty stanowią jedyną możliwość dla takiej inwestycji (bo np. dach nie spełnia wymagań obciążeniowych). Carporty są równocześnie inwestycją, która wpływa na zwiększenie wartości nieruchomości, a w perspektywie czasu przynosi wymierne oszczędności widoczne w rachunkach za prąd. Odnosząc się do wskazanych korzyści warto rozważyć czy nie jest to właściwy moment na inwestycję w Carporty.
Zapraszamy do kontaktu wszystkich zainteresowanych współpracą za pomocą strony internetowej https://wiatyparkingowe.pl/.
