Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.01.2022 28 stycznia 2022

Częstochowa kupuje 40 autobusów gazowo-elektrycznych

40 nowych autobusów miejskich o napędzie gazowo-elektrycznym zamówiło MPK w Częstochowie. Tego rodzaju napęd hybrydowy nie był dotąd stosowany w Polsce – obok Częstochowy 10 takich autobusów wyjedzie jeszcze na ulice Gdyni.

   Powrót       18 grudnia 2014       Transport   

Oba te miasta zdobyły dofinansowanie na zakup nowych pojazdów w programie „Gazela" koordynowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do programu z pulą środków 80 mln zł, w którym można było uzyskać środki tylko na autobusy o takim hybrydowym napędzie, złożono 32 wnioski (łącznie o 643,6 mln zł na 362 autobusów).

Dofinansowanie ostatecznie przyznano Gdyni i Częstochowie. W przypadku Gdyni wsparcie z NFOŚiGW wynosi ok. 14 mln zł (pojazdy będą kosztowały nieco ponad 15 mln zł). Częstochowa nie musi nic dopłacać – z „Gazeli” otrzymuje blisko 65,95 mln zł – płacąc za zamawiane pojazdy 65,85 mln zł.

W środę umowę na dostawę autobusów do Częstochowy podpisali przedstawiciele tamtejszego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji oraz wyłonionej w przetargu spółki Lider Trading - producenta wytwarzanych w Solcu Kujawskim autobusów marki Solbus (obecny termin otwarcia ofert w przetargu gdyńskim to 7 stycznia 2015 r.).

Jesteśmy dumni, że to właśnie w Częstochowie udało się pozyskać środki w ramach ogólnopolskiego konkursu i że to nasze miasto będzie wprowadzać nowe technologie w komunikacji zbiorowej z korzyścią dla mieszkańców i ekologii - mówił podczas środowej uroczystości wiceprezydent miasta Jarosław Marszałek.

Wymiana ikarusów

Jednym z założeń programu „Gazela” jest bowiem ograniczenie emisji dwutlenku węgla. 40 nowych autobusów pozwoli też na częściową wymianę liczącego ok 140 pojazdów taboru częstochowskiego MPK. Obecnie nadal ok. 50 autobusów z tej liczby to wiekowe ikarusy model 280 lub nieco nowszej serii 400.

O otrzymaniu dofinansowania na gazowo-elektryczne hybrydy Częstochowa dowiedziała się wiosną br. Ogłoszony w sierpniu przetarg podzielono na dwie części. Pierwsza z nich dotyczyła 25 nowych autobusów jednoczłonowych, druga - 15 nowych autobusów przegubowych. W obu tych częściach napłynęło tylko jedno zgłoszenie.

Firma Lider Trading ma czas na wyprodukowanie i dostarczenie 40 nowych autobusów do 30 listopada 2015 r. Jak podało miasto, wykonawca zapowiedział, że testy hybrydowego autobusu rozpoczną się na ulicach Częstochowy jeszcze w pierwszym półroczu 2015 r.

Prototyp

Testowana konstrukcja będzie prototypem. Na rynek trafiały już bowiem autobusy marki solbus z napędem gazowym, w tym napędzane skroplonym gazem ziemnym LNG (11 sztuk dla Olsztyna). Oferta tego producenta obejmuje też autobusy z napędem elektrycznym. Dotąd jednak nie było solbusów wykorzystujących oba te rozwiązania.

Choć na ulicach polskich miast jeżdżą już autobusy hybrydowe (z podwójnym napędem), wykorzystują – obok napędu elektrycznego – silniki wysokoprężne. Wprowadzenie do eksploatacji hybryd z silnikami na gaz sprężony (CNG) będzie wiązało się z budową w Częstochowie pierwszej stacji tankowania tym paliwem. Budowana przez MPK stacja ma być ogólnodostępna.

Środki programu "Gazela" pochodzą ze sprzedaży przez Polskę nadwyżek praw do emisji dwutlenku węgla. Finansowanie w programie jedynie zakupów autobusów napędzanych hybrydowo: elektrycznie i gazem CNG wskazała strona hiszpańska, która przekazała Polsce środki w ramach tzw. Systemu Zielonych Inwestycji. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Samorządy nie dostaną więcej czasu na wymianę aut na elektryczne (26 stycznia 2022)Warszawa: Zarząd Oczyszczania Miasta kupił 4 samochody elektryczne (25 stycznia 2022)65 proc. Europejczyków jest gotowych dopłacić 500 euro za auto emitujące mniej zanieczyszczeń (18 stycznia 2022)Przeobrażenia polskiego ruchu drogowego. Nowelizacja ustawy o elektromobilności (20 grudnia 2021)Ślad węglowy bazą do dekarbonizacji i transformacji energetycznej przedsiębiorstwa (03 grudnia 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony