Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
16.10.2021 16 października 2021

Dalsze postępy producentów aut w ograniczaniu emisji CO2

   Powrót       01 grudnia 2015       Powietrze i klimat   

Nowy raport EEA ukazuje dalsze postępy w dziedzinie redukcji emisji CO2 z aut wyprodukowanych w Europie. Średnie emisje z nowych samochodów sprzedanych w 2014 r. wynosiły 123,4 g CO2/km. Oznacza to, że pojazdy spełniały cel 130 g CO2/km wyznaczony dla UE jako całości na 2015 rok - i to z nawiązką. Poza tym prawie wszyscy producenci samochodów osiągnęli indywidualne cele redukcyjne ustalone na 2014 rok.

Wstępne dane na ten temat publikowane były już w kwietniu br. Najnowszy raport(1) Europejskiej Agencji Środowiska (European Environment Agency - EEA) pt. "Monitoring CO2 emissions from passenger cars and vans in 2014" wskazuje, że samochody sprzedane w Unii Europejskiej w 2014 roku były średnio o 2,5 proc. bardziej wydajne niż te sprzedane w roku poprzednim.

97 proc. sprzedanych w 2014 r. aut dostawczych to diesle

W 2014 roku sprzedano 12,5 mln nowych samochodów osobowych i 1,5 mln aut dostawczych. Samochody z silnikiem Diesla były w minionym roku najlepiej sprzedającymi się autami w Europie. Stanowiły 53 proc. aut osobowych i 97 proc. dostawczych. W 2014 r. wyemitowały one średnio 123,2 g CO2/km, czyli o zaledwie 2,5 g CO2/km mniej niż przeciętny samochód z silnikiem spalinowym.

Nissan aktywnie obniża emisje

Renault, Peugeot, Citroen i Toyota Motor Europe w dalszym ciągu produkują najwięcej niskoemisyjnych aut. Spośród producentów aut osobowych najniższe średnie emisje dwutlenku węgla, jeśli chodzi o nowe samochody osobowe zarejestrowane w 2014 roku, miał Renault (108 g CO2/km). Miał on w swojej flocie również najwyższy odsetek aut (34 proc.) emitujących mniej niż 95 g CO2/km.

Największego postępu w dziedzinie redukcji emisji pomiędzy rokiem 2013 a 2014 dokonał Nissan. Średnie emisje z samochodów osobowych tego producenta spadły o prawie 16 g CO2/km. Tak dobre wyniki koncernu są związane ze zwiększoną sprzedażą aut elektrycznych i dobrymi wynikami sprzedaży mniejszych aut. Wpływ na ten rezultat miała również większa wydajność pojazdów z napędem tradycyjnym.

Spośród producentów samochodów dostawczych średnie najniższe emisje miała Dacia (132 g CO2/km), zaraz za nią Peugeot (147 g CO2/km), a także Citroen (148 g CO2/km) i Renault (149 g CO2/km).

Danych do raportu EEA dostarczają wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej. Opracowanie ma służyć ewaluacji wydajności floty nowych samochodów w odniesieniu do celów emisji dwutlenku węgla. Inne zanieczyszczenia powietrza pochodzące z transportu, jak np. tlenki azotu, nie zostały w raporcie uwzględnione.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Przypisy

1/ Monitoring emisji CO 2 z samochodów osobowych i dostawczych w 2014 r.
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/1617-Monitoring-emisji-z-samochodow.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Redukcja emisji z sektora transportu. Polskie miasta robią dużo, ale to wciąż za mało (28 września 2021)W najbliższych miesiącach trudne negocjacje w Brukseli nad pakietem klimatycznym „Fit for 55" (27 września 2021)Analitycy: utrzymanie cen emisji CO2 na poziomie 30 euro do 2025 r. oznacza powolną dekarbonizację (24 września 2021)Wchodzi w życie duża nowelizacja ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (23 września 2021)Analiza krajowych planów klimatycznych nie napawa optymizmem (20 września 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony