Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Duże wycieczkowce wciąż spuszczają ścieki do Bałtyku

   Powrót       22 maja 2015       Zrównoważony rozwój   

Większość dużych statków wycieczkowych nie zamierza zaprzestać zrzutu ścieków do Bałtyku - alarmuje międzynarodowa organizacja ekologiczna WWF.

Około 80 różnych statków wycieczkowych zarządzanych przez około 40 firm przewoźniczych kursuje każdego lata po Morzu Bałtyckim, zapewniając ponad 2 tys. połączeń między bałtyckimi portami. Wiele z tych statków nadal legalnie zrzuca swoje ścieki do morza, mimo iż okoliczne porty są zazwyczaj wyposażone w instalacje do odbioru ścieków.

Tylko jeden przewoźnik statków wycieczkowych nie zrzuca ścieków

WWF opublikował właśnie wyniki ankiety dotyczącej problemu pozbywania się ścieków przez przewoźników statków wycieczkowych i pasażerskich. WWF zwrócił się do ponad 50 przewoźników statków pasażerskich, prosząc ich o potwierdzenie, że wszystkie ścieki przekazują do oczyszczenia na lądzie bądź odpowiednio oczyszczają na statku. Z ankiety wynika, że większość przewoźników wciąż zrzuca ścieki do Morza Bałtyckiego. Nie robi tego tylko jeden przewoźnik statków wycieczkowych - Hapag-Lloyd Cruises. Z drugiej strony, 11 z 21 zapytanych przewoźników promowych potwierdziło, że oddają cały ładunek ścieków do oczyszczenia w portach.

WWF przeprowadziło również badania wśród pasażerów odwiedzających Helsinki. Pozwoliły one stwierdzić, że 93 proc. z nich wolałoby korzystać z usług przewoźnika, który nie zrzuca nieoczyszczonych ścieków do morza.

Branża rejsów wycieczkowych nie chce zakazu

W 2010 r. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) podjęła decyzję o zakazie zrzutu ścieków ze statków wycieczkowych i pasażerskich do Bałtyku, warunkując wejście w życie tej decyzji dostępnością odpowiednich instalacji w portach. Decyzja została skrytykowana przez przedstawicieli branży rejsów wycieczkowych. Wszystkie kraje bałtyckie, prócz Rosji, poinformowały IMO o poziomie dostępności takich instalacji w portach i zaproponowały termin wejścia w życie decyzji o zakazie. Kwestia podjęcia zobowiązania również przez Rosję będzie negocjowana w 2016 roku.

Brakuje nabrzeży z instalacjami do odbioru ścieków

W ubiegłym roku polskie porty (Gdańsk, Gdynia, Szczecin) były uwzględnione w trasie ponad 90 połączeń rejsowych.W Gdańsku i Gdyni ścieki ze statków przepompowywane są do specjalnych cystern, a następnie przewożone do oczyszczalni komunalnych. Wciąż jednak brakuje nabrzeży portowych wyposażonych w instalacje do odbioru ścieków.

Nawet jeśli niektóre statki stosują wstępne oczyszczanie ścieków, w większości przypadków proces ten jest niewystarczający i nie spełnia międzynarodowych standardów (min. 70 proc. redukcji związków azotu i 80 proc. redukcji związków fosforu), co oznacza, że tak potraktowane ścieki wciąż przyczyniają się do zwiększenia eutrofizacji Morza Bałtyckiego.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Plan monitorowania i raportowania danych środowiskowych w ramach ESG (05 grudnia 2023)Pokonać zabójcze trio, uratować morza. Co mówi Europejska Agencja Środowiska? (04 grudnia 2023)NGO: głosowanie kluczowe dla europejskiej przyrody. Nature Restoration Law w Komisji ENVI (28 listopada 2023)ESRS E3: Przedsiębiorstwa a ślad wodny (28 listopada 2023)Dane środowiskowe a standardy środowiskowe w raportowaniu ESG (21 listopada 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony