Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Ekodukt i "żabie ścieżki" powstaną na modernizowanej linii kolejowej w Dolnośląskiem

   Powrót       02 lutego 2015       Planowanie przestrzenne   

Ekodukt nad linią kolejową i kilkadziesiąt separatorów dla ochrony czystości wód powstanie w ramach modernizacji linii kolejowej Wrocław – Poznań. Inwestycja za 1,3 mld zł ma też skrócić czas przejazdu.

Jak powiedział PAP rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, ponieważ po modernizacji pociągi na tej linii będą jeździły z prędkością do 160 km na godzinę, konieczne było wprowadzenie wyższego poziomu zabezpieczeń. Troska o ochronę przyrody przy tej inwestycji nie wiąże się tylko z budowaniem przejść czy przepustów. W trakcie prac w dolinie Widawy wykonawcy kilkakrotnie w okresie lęgowym schodzili z placu budowy. Powiększało to koszty, ale trzeba było zapewnić gatunkom chronionym odpowiednie warunki - powiedział Siemieniec.

Swobodny ruch zwierząt

Jak dodał, w ramach inwestycji powstały m.in. udogodnienia, które ułatwią dużym zwierzętom swobodne przechodzenie przez tory. Ekodukt w lesie nad torami za stacją Pęgów ma 25 metrów szerokości i, łącznie z dojściami do obiektu, ponad 80 metrów długości. Z obu stron zamontowane są wygrodzenia maskujące widok na tory. Naturalny charakter nadadzą mu posadzone specjalnie krzewy - powiedział rzecznik. Natomiast przed stacją Oborniki Śląskie zaplanowano pod torami dziesięciometrowy wiadukt kolejowy z naturalną gruntową nawierzchnią.

Z myślą o swobodnym przechodzeniu pod torami małych ssaków i płazów 16 przepustów wyposażono w specjalne półki tzw. żabie ścieżki. Dzięki zbudowanym przejściom tory magistrali kolejowej z Wrocławia do Poznania, nawet przy dużym ruchu, nie będą barierą dla dużych i małych zwierząt - podkreślił Siemieniec.

Ochrona przed hałasem

Dla ochrony przed hałasem z torowiska staną ekrany akustyczne. Ich lokalizacja została ustalona na podstawie badań i zaakceptowana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Mniejszy hałas zapewnią też maty antywibracyjne montowane na przebudowywanych mostach i wiaduktach oraz bezstykowe szyny w nowych torach, natomiast dla ochrony czystości środowiska woda z torowiska będzie przechodzić przez 46 specjalnych separatorów.

Modernizacja linii kolejowej E 59 Wrocław-Poznań ma się zakończyć we wrześniu 2015 r., dolnośląski etap tej inwestycji obejmuje 58-kilometrowy odcinek od Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 1,3 mld zł. Jest ona współfinansowana przez Unię Europejską z funduszu spójności w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko. Po zakończeniu remontu pociągi na trasie Wrocław-Poznań pojadą z prędkością do 160 km na godzinę, a czas podróży skróci się o 20 minut. (PAP)

©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony