Ministerstwo Środowiska sporządziło pierwszy projekt rozporządzenia w sprawie audytu zewnętrznego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zakładu przetwarzania.
Art. 66 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym bardzo ogólnie zobowiązuje zakłady do przeprowadzania corocznie audytów zewnętrznych. Dotychczas brakowało jednak szczegółowego zakresu i sposobu przeprowadzania kontroli. Niedawno przedstawiciele branży ocenili, że brak czytelnych reguł prowadzi do powszechnej praktyki „handlu kwitami” i kreowania fałszywych dokumentacji przetworzenia odpadów.
Coroczne kontrole na terenie zakładów
Rozwiązanie ma zapewnić rzetelną i obiektywną ocenę wiarygodności danych zawartych w dokumentach ewidencyjnych i celnych oraz fakturach. Kontroli będą dokonywać akredytowani weryfikatorzy środowiskowi(1). Chodzi przede wszystkim o zbadanie wydawanych zezwoleń na zbieranie odpadów i zezwoleń na przetwarzanie odpadów. Audyty mają być przeprowadzane na terenach zakładów oraz w miejscach gdzie przechowywane są dokumentacje do 30 kwietnia każdego roku. Audytor będzie musiał sporządzać sprawozdanie, które wskaże m.in. ustalenia stanu faktycznego, stwierdzone uchybienia oraz określi ich przyczyny i skutki.
Zgodnie z treścią projektu przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Dziennikarz, prawnik
Przypisy
1/ Lista akredytowanych weryfikatorówhttp://emas.gdos.gov.pl/weryfikator-srodowiskowy-emas