
Według danych Urzędu Regulacji Energetyki, pod koniec roku 2014 było w Polsce blisko 26 MW zainstalowanych w panelach słonecznych. Dane IEO są wyższe w stosunku do danych URE, ponieważ uwzględniają również udział instalacji off-gridowych. W odróżnieniu od lat poprzednich, w 2014 r. dużą część stanowiły także instalacje przyłączane do systemu elektroenergetycznego.
PV dominuje wśród mikroinstalacji przyłączanych do sieci
Ze sprawozdań wysyłanych przez operatorów systemów dystrybucyjnych do Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że spośród wszystkich mikroinstalacji przyłączonych do sieci w 2014 r., fotowoltaika cieszyła się największą popularnością. Poza instalacjami PV, przyłączonych zostało zaledwie kilka małych elektrowni wodnych.
Tylko w drugim półroczu 2014 r. przybyło prawie 600 prosumenckich instalacji fotowoltaicznych. Łączna ich moc na koniec 2014 r. wyniosła 4,2 MW mocy szczytowej, a średnia moc takiej instalacji to niecałe 5 kWp (przy zakresie do 40 kW).
Jeśli chodzi o stopień zużycia energii własnej (wyprodukowanej w mikroinstalacjach), to obserwuje się tendencję spadkową. Średni współczynnik takiego zużycia to niespełna 30 proc., przy czym największa autokonsumpcja wyprodukowanej przez panele PV energii dotyczy instalacji najmniejszych.
Sprzedaż paneli PV wzrośnie czterokrotnie
Rynek firm prowadzących działalność w obszarze fotowoltaiki, choć młody (3/4 firm działa krócej niż 10 lat), rozwija się dynamicznie. Istnieje tu 261 przedsiębiorstw poruszających się w różnych obszarach, przy czym większość to firmy małe, zatrudniające do 20 osób. W stosunku do 2013 r. liczba firm w 2014 r. wzrosła o 11 proc. i, zdaniem specjalistów z Instytutu Energetyki Odnawialnej, tendencja wzrostowa się utrzyma.
W 2014 r. inwestorzy zakupili 52 tys. sztuk paneli o łącznej mocy prawie 26 MW, jednocześnie sprzedaż przebiła prawie pięciokrotnie tę z roku 2013 r. Z badań Instytutu wynika, że w 2015 r. firmy przewidują czterokrotny wzrost sprzedaży paneli PV (miałaby w 2015 roku osiągnąć poziom 100 MW), z czego przeszło 90 proc. stanowić będą instalacje przyłączone do sieci.
Obecnie średnie szacowane obroty firm działających w branży PV stanowią już około 80 proc. tych osiągniętych w całym roku 2014.
Polska jest głównie importerem paneli fotowoltaicznych (dystrybutorzy stanowią 90 proc. firm działających w branży PV). Inwestorzy coraz częściej wybierają panele niemieckie zamiast chińskich i pochodzących z innych krajów azjatyckich, rośnie również udział sprzedaży krajowej paneli wyprodukowanych w Polsce. W poprzednich latach bowiem większość polskiej produkcji była kierowana na eksport.
Firmy działające w obszarze fotowoltaiki uważają, że mający obowiązywać od 2016 r. system aukcyjny jest złym rozwiązaniem z puntku widzenia fotowoltaiki. Powodem tego przeświadczenia jest m.in. niedostosowanie techniczne sieci elektroenergetycznej do przyłączania instalacji PV o większej mocy.

Dziennikarz