
W spotkaniu zorganizowanym w Krakowie w ramach projektu Eco-Miasto uczestniczyli urzędnicy, przedstawiciele instytucji zajmujących się ochroną środowiska i aktywiści walczący o poprawę jakości powietrza.
Samochody z szarą winietą z zakazem wjazdu
Przedstawiono m.in. pomysły z Paryża, dotąd niestosowane w Polsce: prawo umożliwia tam wprowadzenie w dniach z dużym stężeniem zanieczyszczeń ograniczeń w ruchu samochodów - wtedy jeżdżą wyłącznie pojazdy z parzystymi lub nieparzystymi numerami rejestracyjnymi. Od lipca tego roku wdrażany jest system naklejek na auta - pojazdy elektryczne są oznakowane kolorem niebieskim, nowe auta - zielonym, a najstarsze, ponad 10-letnie kolorem szarym. - Najstarsze samochody z szarą winietą nie mogą wjeżdżać do Paryża, ale stanowią one tylko 2 proc. wszystkich aut - mówił PAP Frederic Bouvier dyrektor Airparif, instytucji, która monitoruje stan powietrza i informuje mieszkańców. Dodał, że na razie trudno mówić o efektach tego działania, ale spodziewane jest o 5 proc. niższe stężenie tlenku azotu i 3-proc. spadek zanieczyszczenia pyłem zawieszonym PM10.
Balon nad miastem mieniący się kolorami
Paryżanie od kilku lat mogą dowiedzieć się, jaki jest stan powietrza, patrząc na unoszący się nad miastem balon napędzany energią elektryczną. Jego kolor - od jasnozielonego do czerwonego - sygnalizuje stopień zanieczyszczenia. Balon może być obserwowany codziennie przez ok. 400 tys. osób. Oprócz tego, że jest on atrakcją turystyczną, w 2013 r. został wyposażony w aparaturę do pomiaru stężeń pyłu zawieszonego PM10, dane są przekazywane na ziemię i udostępniane w internecie.
Wsparcie na termoizolację budynków i zmianę systemu ogrzewania
W aglomeracji Bordeaux w walce z zanieczyszczeniami postawiono na rozwój transportu zbiorowego, zwłaszcza, że źródłem blisko połowy emisji pyłu zawieszonego PM10 jest ruch drogowy. Jak mówiła Julie Roussarie z Urzędu Miasta Bordeaux, podobnie jak w Krakowie, w centrum tego miasta wprowadzono strefy ograniczonego ruchu; wybudowano trzy linie tramwajowe, a kolejne mają powstać do 2018 r. Ponad 70 proc. floty autobusowej Bordeaux to pojazdy na gaz, ok. 10 proc. stanowią autobusy elektryczne lub hybrydowe, pozostałe to autobusy na olej napędowy, które są sukcesywnie wymieniane. Metropolia zainwestowała też w promy elektryczne i rozwój komunikacji rowerowej - w samoobsługowych wypożyczalniach jest ok. 1,7 tys. rowerów.
- Namawiamy mieszkańców, którzy korzystają z pieców oraz kominków opalanych drewnem do ich wymiany na bardziej nowoczesne, emitujące mniej zanieczyszczeń - mówiła Julie Roussarie. Mieszkańcy mogą otrzymać wsparcie finansowe na termoizolację budynków i zmianę systemu ogrzewania. - Podczas przeprowadzonej przez nas ankiety okazało się, że mieszkańcy niewiele wiedzą o wpływie ogrzewania drewnem na jakość powietrza, dlatego trzeba było wesprzeć pomoc finansową kampanią informacyjną - dodała. Jak podkreśliła, nigdy jednak nie rozważano całkowitego zakazu ogrzewania domów drewnem.
Krakowscy urzędnicy przyznali, że niektóre francuskie pomysły są warte skopiowania w czasie epizodów smogowych, jak np. możliwość ograniczania prędkości na jezdniach czy pomysł nalepek i zamknięcia pewnych części miasta dla samochodów z najgorszymi silnikami. Przeszkodą jest jednak na dziś brak odpowiednich regulacji prawnych.
Seminarium zostało zorganizowane przez Urząd Miasta Krakowa i Konsulat Generalny Francji w Krakowie.(PAP)
