Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
23.10.2021 23 października 2021

Gliwice: Budowa centrum przesiadkowego w połowie

   Powrót       19 sierpnia 2021       Transport   

Przy utrzymaniu obecnego tempa prac i przy sprzyjającej pogodzie do zakończenia budowy Centrum Przesiadkowego po północnej stronie dworca kolejowego pozostał rok – przekazał w środę gliwicki magistrat. Umowę podpisano w sierpniu ub. roku – prace przewidziano do końca sierpnia 2022 r.

Centrum przesiadkowe, nazywane też Zachodnią Bramą Metropolii, zlokalizowano na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie gliwickiego dworca kolejowego. Skomunikowane z głównymi ulicami - Tarnogórską i Toszecką - ma łączyć kolej, autobusy miejskie, regionalne i międzynarodowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.

Czytaj: Jak redukować liczbę samochodów w mieście? Głos ekspertów z Konferencji Eco-Miasto 2020

Centrum przesiadkowe ma być częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty po remoncie w grudniu 2016 r. gliwicki dworzec kolejowy. Po południowej części dworca przebudowywane są okoliczne ulice, m.in. przelotowa ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich.

Wszystkie nowe części inwestycji już powstają i powinny być gotowe do końca 2022 r. Umowę na budowę w ciągu dwóch lat centrum przesiadkowego miasto podpisało w sierpniu ub. roku. W środę gliwicki magistrat przekazał w swoim popołudniowym biuletynie podsumowanie postępów robót – po pierwszym roku ich realizacji.

Jak wymieniło miasto, w przyszłym budynku obsługi pasażerskiej trwają prace przy aluminiowej elewacji, instalacjach wewnętrznych i robotach wykończeniowych. Zakończono też wykonywanie konstrukcji nośnej przyszłego budynku usługowego (z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem) i obecnie powstaje tam konstrukcja dachu.

Trwa budowa zadaszeń centrum przesiadkowego. Zakończono wykonywanie murów oporowych, wydzielających teren centrum od ul. Kolberga. Prowadzone są roboty przy infrastrukturze podziemnej, konstrukcjach przyszłego układu drogowego, przebudowie istniejącego tunelu oraz budowie nowego przejścia podziemnego. Powstają też konstrukcje nawierzchni wzdłuż ul. Tarnogórskiej i Toszeckiej.

Towarzyszącą głównej inwestycji przebudowę kilku ulic lub ich fragmentów w ścisłym centrum Gliwic zakontraktowano pod koniec grudnia ub. roku (z terminem zakończenia prac w grudniu 2022 r.). Obecnie dobiegają końca prace związane z nowym zagospodarowaniem ul. Na Piasku. W okolicy przebudowywane są podziemne sieci, miejscami trwa budowa miejsc parkingowych.

Od końca lipca w tym rejonie obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu, ze zmienioną lokalizacją autobusów komunikacji miejskiej. Docelowy ruch na placu Piastów będzie się odbywał jednokierunkowo wokół wyspy centralnej oraz wyspy peronowej. Ul. Okopowa zostanie rozbudowana i połączona z pętlą autobusową linii A4 przy placu dworcowym. Na ul. Na Piasku powstaną miejsca postojowe.

Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przewidziano buspasy, wyspy separacyjne z azylami dla przechodniów i ścieżkę pieszo-rowerową łączącą plac dworcowy z drogą rowerową projektowaną wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Fragment ul. Zwycięstwa zyska wykończenie z granitowej kostki. Zniknie dawne torowisko po zlikwidowanych w mieście kilka lat temu tramwajach, a jezdnia zostanie zwężona.

Na terenie inwestycji powstają nowe chodniki z ułatwieniami dla osób niedowidzących i drogi pieszo-rowerowe. Projekt zakłada wprowadzenie możliwie dużej ilości zieleni. Plac przed dworcem kolejowym zyska jednolitą nawierzchnię z granitowych płyt – z ławkami i fontanną w formie lustra wody z pojedynczymi wodotryskami.

129,5 mln zł dotacji

Gliwice przygotowywały budowę centrum przesiadkowego od kilku lat. W listopadzie 2019 r. miasto otrzymało 129,5 mln zł dotacji do zasadniczej części inwestycji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20.

Za blisko 184 mln zł brutto centrum przesiadkowe buduje konsorcjum Mostostalu Zabrze Gliwickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego oraz Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach. Przebudowę układu komunikacyjnego po południowej stronie linii kolejowej finansuje w całości z własnego budżetu – te roboty za ponad 41 mln zł wykonuje spółka Eurovia Polska. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Pierwszy nabór dla sektora transportu w ramach Łącząc Europę 2021-2027 ogłoszony (20 września 2021)Rusza 20. edycja Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu (16 września 2021)Śląsk: Ponad 80 mln zł dotacji autobusy wodorowe (15 września 2021)Transport publiczny efekty pandemii będzie odczuwał jeszcze wiele lat (20 sierpnia 2021)Konsultacje publiczne nowych ram mobilności miejskiej UE (03 sierpnia 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony