Robots
Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
27.01.2021 27 stycznia 2021

Znamy wykonawcę II etapu budowy drogi wodnej przez Zalew Wiślany

   Powrót       24 grudnia 2020       Transport   

22 grudnia 2020 r. Urząd Morski w Gdyni wybrał ofertę firmy Budimex SA w przetargu na II część inwestycji pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.

10 września 2020 r. nastąpiło otwarcie ofert w przetargu ogłoszonym wiosną br. W wyniku prac komisji przetargowej wybrano ofertę z ostateczną ceną ponad 574 mln zł. Czas realizacji zadania wyniesie 24 miesiące od podpisania umowy.

O kolejnych etapach prac nad przekopem Mierzei Wiślanej pisaliśmy na bieżąco. Zachęcamy do prześledzenia dotychczasowych doniesień.

– Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Przekopanie Mierzei Wiślanej ma na celu otwarcie portu w Elblągu na żeglugę bałtycką, a druga cześć inwestycji jest tego ważnym elementem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

I etap przekopu: 40 proc. zaawansowania

Druga część inwestycji obejmie przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe oraz budowę przystani niskich, które ułatwią dostęp do rzeki. Powstanie również most obrotowy nad rzeką Elbląg w Nowakowie. Zbudowany zostanie też nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi. Łączna długość dróg wyniesie około 1,5 km.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 km, natomiast przejście przez Zalew Wiślany ponad 10 km. Około 10 km wyniesie droga po rzece Elbląg, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz tor wodny będą miały 5 m głębokości.

- Prace budowlane przy przekopie Mierzei Wiślanej trwają cały czas, przy zachowaniu wszystkich procedur, zgodnie z obowiązującym prawem a inwestycja nie jest zagrożona – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Od roku trwa pierwszy etap budowy drogi wodnej z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej. Głównym elementem tej części inwestycji jest przekop przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat. Obecnie ma budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych oraz trwają intensywne prace pogłębiające. Wykonywana jest również sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym, a zawansowanie prac wynosi ponad 40 proc.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Przekop Mierzei Wiślanej za prawie 2 mld zł (26 listopada 2020)Strategia dla energii z morskich źródeł odnawialnych: 300 GW z wiatru i 40 GW energii oceanicznej do 2050 r. (20 listopada 2020)Do trzech razy sztuka, czyli gospodarka wodna w rękach Ministra Infrastruktury (16 listopada 2020)Nie będzie odwołania od decyzji środowiskowej ws. przekopu Mierzei Wiślanej (23 października 2020)NIK o działaniach na rzecz rozwoju śródlądowych dróg wodnych (08 października 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony