Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

IOŚ: w Bazie Danych Odpadowych zarejestrowanych 200 tys. podmiotów

   Powrót       21 stycznia 2020       Odpady   

W Bazie Danych Odpadowych (BDO) zarejestrowanych jest 200 tys. podmiotów - poinformował Instytut Ochrony Środowiska. Jak dodano, dziennie wystawianych jest ok. 32 tys. kart przekazania odpadów (KPO) i 20 tys. kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK).

Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, który na zlecenie Ministerstwa Klimatu (wcześniej Ministerstwa Środowiska) stworzył BDO, poinformował, że w pierwszych tygodniach uruchomienia nowych funkcjonalności systemu BDO, w systemie zarejestrowanych jest 200 tys. podmiotów.

Jak dodano pod koniec roku do BDO trafiło ok. 30 tys. przedsiębiorstw. - W systemie już pracuje 114 779 użytkowników głównych, do których przypisane jest 56 637 podmiotów oraz 35 978 użytkowników. A każdego dnia liczby te się zwiększają - wyjaśniono.

IOŚ poinformował ponadto, że w systemie BDO w ciągu doby wystawianych jest ok. 32 tys. kart przekazania odpadów (KPO) oraz blisko 20 tys. kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK).

- Baza Danych Odpadowych to wielkie przedsięwzięcie i mamy świadomość, że użytkownicy mają na razie zróżnicowany stosunek do jej funkcjonowania. Analizujemy wszystkie zgłaszane uwagi. Z tego powodu w systemie została udostępniona funkcja samodzielnego dodawania miejsc prowadzenia działalności - wyjaśniono.

Cytowany dyrektor Instytutu Krystian Szczepański wyjaśnił, że w sytuacji, gdy podmiot rozpocznie działalność w nowym miejscu lub stwierdzi brak takich danych w systemie, ma możliwość ich samodzielnego dodania z poziomu konta użytkownika głównego. - Podmiot, dodając nowe miejsce prowadzenia działalności, automatycznie uzyskuje możliwość wystawiania kart przekazania odpadów, kart przekazania odpadów komunalnych oraz prowadzenia ewidencji w tym miejscu. Należy jednak pamiętać, że po dodaniu nowego miejsca, podmiot jest zobowiązany do złożenia wniosku aktualizacyjnego do właściwego Urzędu Marszałkowskiego w terminie 30 dni od wystąpienia zmiany - podkreślił.

Odpady wyłączone z obowiązku prowadzenia ewidencji

Instytut przypomniał, że 30 grudnia 2019 roku opublikowano nowe rozporządzenie Ministra Klimatu ws. rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji. - W ten sposób znacząco poszerzyła się grupa podmiotów, które nie mają obowiązku wpisywania się do rejestru, a więc i prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości. Zmiana dotyczy przede wszystkim właścicieli małych punktów handlowych i wytwarzanych przez nich odpadów opakowaniowych do ilości określonej w rozporządzeniu. Również przeterminowana lub nieprzydatna do spożycia żywność nie musi podlegać ewidencji - podkreślił Instytut.

Dodano, że ewidencjonować nie trzeba też świetlówek i baterii, które powstają w ramach zwykłej eksploatacji w biurach, sklepach czy punktach użyteczności publicznej. To samo dotyczy niewielkich, określonych w rozporządzeniu ilości odpadów budowlanych powstających w wyniku prowadzonych prac w domach jednorodzinnych i mieszkaniach. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Kontrole objęły tylko 14,6% spalarni. Urzędy pod lupą NIK (05 kwietnia 2024)Transparentność i bezpieczeństwo obrotów odpadami. Głosy z ministerstwa i branży o zmianach w BDO (04 kwietnia 2024)Nowe narzędzie do wystawiania i obsługi wniosków DPR. Oszczędność czasu, brak błędów i automatyzacja (20 marca 2024)Zagrożenia dla rozwoju sektora gospodarki odpadami. Apel (13 marca 2024)ROP na dwa tempa, segregacja BiR i mapa drogowa dla porzuconych odpadów niebezpiecznych (06 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony