Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
14.08.2025 14 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Program "Infrastruktura i Środowisko" mocniej wspiera redukcję emisji

   Powrót       26 marca 2015       Zrównoważony rozwój   

Komitet monitorujący program "Infrastruktura i Środowisko" przyjął rozwiązania, na podstawie których będą wybierane do dofinansowania UE projekty dotyczące efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i adaptacji do zmian klimatu.

Pierwsze posiedzenie komitetu monitorującego program odbyło się w środę w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Resort poinformował, że kryteria wyboru projektów dot. inwestycji energetycznych, które będą mogły liczyć na wsparcie UE z programu "Infrastruktura i Środowisko", są już gotowe. Program jest największym źródłem pieniędzy UE dla Polski na lata 2014-20.

W komitecie uczestniczyli przedstawiciele samorządów, organizacji pozarządowych, pracodawców i pracobiorców, środowiska naukowego, administracji rządowej, a także Komisji Europejskiej.

Program "Infrastruktura i Środowisko" to największe źródło funduszy UE dla Polski, przeznaczone na inwestycje w latach 2014-2020, o wartości 27,4 mld euro. Pieniądze te będą pochodziły z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności.

W czwartek wiceszefowa MIR Iwona Wendel, która brała udział w Forum Inwestycji Infrastrukturalnych w Warszawie, poinformowała, że wkład krajowy do programu wyniesie 4,85 mld euro. W sumie cały budżet to 32,26 mld euro.

- Będziemy przede wszystkim kończyć drogi ekspresowe oraz wojewódzkie, które łączą się z drogami ekspresowymi. Duża alokacja będzie też na obwodnice miast oraz transport miejski - podkreśliła Wendel.

Większy nacisk na redukcję emisji

Program będzie wspierał m.in. rozwój infrastruktury transportowej, ochronę środowiska, energetykę i gospodarkę niskoemisyjną oraz przedsięwzięcia związane z ochroną zdrowia i kulturą. Po unijne wsparcie będą mogły sięgnąć samorządy i przedsiębiorcy, głównie duże firmy. Większy niż dotąd nacisk będzie położony m.in. na redukcję emisji.

Z informacji MIR wynika, że 1 828,4 mld euro trafi na projekty związane z niskoemisyjną gospodarką. Wsparcie dla przedsięwzięć dotyczących ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu wyniesie ponad 3,5 mld euro.

Na rozwój infrastruktury drogowej, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, lotniczego, transport intermodalny, morski i śródlądowy przeznaczono ponad 9,5 mld euro. Dofinansowanie UE inwestycji w infrastrukturę drogową miast sięgnie ponad 2,9 mld euro.

Projekty kolejowe będą mogły liczyć na ok. 5 mld euro, a przedsięwzięcia związane z rozwojem niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach na ponad 2,3 mld euro.

Na inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa energetycznego trafi 1 mld euro, a na projekty dotyczące ochrony i rozwoju dziedzictwa kulturowego 467,3 mln euro. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Branża cementowa pracuje nad technologią wychwytywania CO2 (26 lutego 2025)Nowa strategia, nowe programy – plany NFOŚiGW na 2025 r. (31 stycznia 2025)Cable pooling dla magazynów, ułatwienia dla linii bezpośredniej. Pogodzić rozwój OZE z rozwojem sieci (23 stycznia 2025)Ogrzejmy się przez Internet. 1 MW mocy przyłączeniowej centrów danych to 1 MW energii cieplnej (23 grudnia 2024)Kraków policzył swój ślad wodny (19 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony