Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

KE przyjęła polski program operacyjny Infrastruktura i Środowisko

Komisja Europejska przyjęła w środę krajowy program operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Z budżetu unijnego trafi za jego pośrednictwem do Polski 27,4 mld euro m.in. na drogi, kolej czy energetykę. To największy program zatwierdzony przez KE.

   Powrót       18 grudnia 2014       Zrównoważony rozwój   

Budżet programu, który dotyczy perspektywy finansowej 2014-2020, sięga 32 mld euro, z czego 27,4 mld pochodzić będzie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności.

Program skupia się na poprawie atrakcyjności Polski jako miejsca do lokowania inwestycji. Przewiduje też działania zmierzające do przestawienia naszego kraju na gospodarkę niskoemisyjną.

Pieniądze z UE trafią na projekty związane z ochroną środowiska, przeciwdziałaniem zmianom klimatu i adaptacją do tych zmian, transportem i bezpieczeństwem energetycznym oraz ochroną zdrowia i dziedzictwa kulturowego.

Według informacji przedstawionych w środę przez KE do końca realizacji programu Polska powinna zwiększyć udział energii odnawialnej do 15 procent. Z kolei redukcja emisji gazów cieplarnianych ma wynieść 20,6 proc. w porównaniu z 1990 r.

Program określa cele, które Polska ma osiągnąć przy wsparciu z UE. W ciągu najbliższych lat ma m.in. powstać 6,5 tys. nowych lub zmodernizowanych sieci kanalizacyjnych, 120 oczyszczalni ścieków oraz 591 km gazociągów.

Środki wydawane w ramach programu mają zapewnić przebudowę lub modernizację 522 km linii kolejowych, 86 km linii metra i tramwajowej oraz zakup lub modernizację 167 wagonów kolejowych.

Kluczowe inwestycje

To ważny dzień dla Polski. Największy program na okres 2014-2020 (...) został przyjęty. Wraz z nim będzie można realizować kluczowe inwestycje podnoszące konkurencyjność Polski i całej Europy - oświadczyła cytowana w komunikacie KE unijna komisarz ds. rozwoju regionalnego Corina Cretu.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przewidywało, składając projekt programu do KE, że na gospodarkę niskoemisyjną przeznaczonych zostanie 1 mld 847,5 mln euro. Wsparcie dla przedsięwzięć dotyczących ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu wynieść ma ponad 3,4 mld euro.

Na rozwój infrastruktury drogowej, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, lotniczego, transport intermodalny, morski i śródlądowy przewidziano ponad 9,5 mld euro. Dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę drogową miast ma sięgnąć ponad 2,9 mld euro.

Na projekty kolejowe zarezerwowano ok. 5 mld euro, a na przedsięwzięcia związane z rozwojem niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach - ponad 2,3 mld euro.

Na inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa energetycznego trafić ma 1 mld euro, na projekty dotyczące ochrony i rozwoju dziedzictwa kulturowego 467,3 mln euro, a na infrastrukturę w sektorze zdrowia - 468,3 mln euro.

Program operacyjny Polska Wschodnia

KE poinformowała też w środę, że przyjęła wart 2 mld euro program operacyjny Polska Wschodnia. Z programu tego mają korzystać województwa: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie.

Jego najważniejsze cele określone przez rząd to wzrost konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw działających w Polsce Wschodniej, a także rozwój połączeń transportowych miast wojewódzkich z otaczającymi je obszarami, w tym komunikacji miejskiej oraz infrastruktury kolejowej.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Polska z ponad połową środków przeznaczonych na budowę infrastruktury tankowania wodoru (19 kwietnia 2024)Bon energetyczny ma mieć wartość od 300 do 1200 zł. Projekt w RCL (19 kwietnia 2024)FEPW. Mielec i Biała Podlaska z umowami na zrównoważoną mobilność miejską; informacje o drugim naborze (18 kwietnia 2024)Nowe źródła finansowania programu „Czyste Powietrze” (18 kwietnia 2024)27 mld zł z KPO już w Polsce. W planach dofinansowanie „Czystego Powietrza” i zwiększenie bezpieczeństwa kolei (16 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony