W Ministerstwie Środowiska trwają prace nad nowymi przepisami dla sektora ETS. Opracowywane zasady pozwolą ocenić prawdziwość danych o emisjach przekazywanych przez właścicieli instalacji z tego sektora. Przewidywane są m.in. inspekcje w terenie.
Projektowane rozporządzenie jest realizacją upoważnienia zawartego w art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Rozporządzenie ma zagwarantować, że przydział uprawnień do emisji będzie następował wyłącznie na podstawie rzetelnych i wiarygodnych informacji.
Dane przekazywane przez właścicieli instalacji uczestniczących w unijnym systemie ETS w rozmaitych wnioskach podlegają sprawdzeniu przez akredytowanych weryfikatorów(1). Mowa tu m.in. o wnioskach o przydział uprawnień do emisji, przydział uprawnień z unijnej rezerwy, a także o informacjach o zakresie zmniejszenia zdolności produkcyjnej oraz o podziale albo łączeniu instalacji. Jednym z uproszczeń proponowanych w nowym rozporządzeniu jest przeprowadzanie ocen w oparciu o przygotowywane wcześniej plany weryfikacji. Kolejne ułatwienie to możliwość przeprowadzania inspekcji na terenie zakładu, w którym eksploatowana jest instalacja. Wykryte nieprawidłowości mogą skutkować pozostawieniem wniosku inwestora bez rozpatrzenia i nieprzyznaniem uprawnień.

Dziennikarz, prawnik