Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
13.08.2025 13 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Korolec: tworząc rezerwę pozwoleń na emisje, trzeba też chronić przemysł

Utworzeniu rezerwy dla unijnego rynku pozwoleń na emisję CO2 powinny towarzyszyć rozwiązania, które będą w interesie energochłonnych sektorów przemysłu - ocenił w środę w Brukseli wiceminister środowiska Marcin Korolec.

   Powrót       22 stycznia 2015       Ryzyko środowiskowe   

W czwartek komisja Parlamentu Europejskiego ds. przemysłu (ITRE) ma głosować nad opinią w sprawie utworzenia rezerwy stabilizacyjnej (market stability reserve – MSR) na europejskim rynku pozwoleń na emisję CO2. Zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej rezerwa, która ma podnieść ceny uprawnień na emisje CO2, powstałaby w 2021 r. Niektórzy europosłowie chcą jednak przyśpieszenia tej daty.

Korolec spotkał się w środę z europosłami różnych frakcji, by przekonywać ich do takich rozwiązań w sprawie MSR, które nie zaszkodzą europejskiemu przemysłowi oraz zapobiegną temu, że firmy działające w sektorach energochłonnych będą przenosić się poza UE, do krajów, gdzie nie obowiązują wyśrubowane cele klimatyczne.

Trzeba szukać takich rozwiązań w ramach tej inicjatywy, aby zagwarantować instrumenty, które będą w interesie przemysłu europejskiego, przemysłów energochłonnych, w tym również polskiego. Dlatego szukamy porozumienia ponadpartyjnego w tych specyficznych dyskusjach na temat klimatu - powiedział Korolec dziennikarzom.

Fundusz dla przemysłów energochłonnych

Za interesującą uznał on propozycję byłego komisarza ds. przemysłu, a obecnie europosła z Włoch Antonio Tajaniego, który zasugerował stworzenie specjalnego funduszu dla przemysłów energochłonnych. Byłby to fundusz na pomoc inwestycyjną dla tych sektorów. Byłby to instrument, który stymulowałby nie tylko nowe inwestycje, ale i nowe technologie w tych obszarach, w których mamy do czynienia z największymi emisjami, czyli w energetyce opartej o paliwa kopalne - powiedział pełnomocnik polskiego rządu ds. polityki klimatycznej.

Chodzi o to, by realizując cele klimatyczne nie naruszać konkurencyjności europejskiego przemysłu - dodał. Zdaniem ministra, pomocne jest każde rozwiązanie, które ochraniałoby europejski przemysł przed delokalizacją na skutek wdrażania unijnej polityki klimatycznej.

Mobilizacja czy demotywacja przemysłu?

Zgodnie z założeniami propozycji KE rezerwa stabilizacyjna miałaby - poprzez podniesienie cen pozwoleń na emisję CO2 - zmobilizować przemysł do realizacji założeń unijnej polityki klimatyczno-energetycznej i inwestycji w zielone technologie. Rezerwa powstanie ze ściąganych z rynku pozwoleń na emisję gazów cieplarnianych.

Nadwyżki pozwoleń na emisje na unijnym rynku wystąpiły od 2009 roku, m.in. w następstwie kryzysu gospodarczego. Ich duża liczba znacząco wpłynęła na cenę i zdemotywowała przemysł do inwestowania w nowoczesne niskoemisyjne technologie, co było głównym założeniem systemu handlu emisjami ETS. Aby podnieść cenę uprawnień, KE w ub.r. zmniejszyła liczbę pozwoleń na emisje o 400 mln. Ograniczenie to jest efektem tzw. backloadingu, czyli zamrożenia aukcji 900 mln pozwoleń na emisję CO2 w latach 2014-2016 i przesunięcia ich na lata 2019-2020. Backloading spotkał się ze sprzeciwem niektórych państw Unii, m.in. Polski, które obawiały się wzrostu cen energii oraz ograniczenia wpływów do budżetu ze sprzedaży nadwyżek pozwoleń.

UE w ramach pakietu klimatyczno-energetycznego na lata 2013-2020 zobowiązała się do 20-proc. redukcji gazów cieplarnianych w stosunku do 1990 roku. W ramach ustaleń październikowego szczytu Unii Europejskiej postanowiono, że w latach 2020-2030 redukcje CO2 wyniosą 40 proc.

Z Brukseli Anna Widzyk (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Branża cementowa pracuje nad technologią wychwytywania CO2 (26 lutego 2025)Jeden cykl destrukcji. Płoną lasy, płonie infrastruktura, cierpi także klimat (24 lutego 2025)Unijne emisje mniejsze o 0,6%, PKB o 1,3% wyższy. Dane Eurostatu z trzeciego kwartału 2024 r. (17 lutego 2025)Za 27% emisji z transportu drogowego odpowiadają pojazdy ciężarowe. Ile kosztuje dekarbonizacja branży (12 lutego 2025)26% transportowych emisji metanu pochodzi ze statków. W latach 2018-2023 mogły wzrosnąć nawet pięciokrotnie (11 lutego 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony