Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT c-trace Sp. z o.o.

Kraków: Pierwszy w Polsce autonomiczny przejazd tramwaju

a+a-    Powrót       28 stycznia 2020       Transport   

W nocy z 27 na 28 stycznia br. pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny, bez motorniczego w kokpicie, przejechał w Krakowie trasę z przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika. Podczas przejazdu to komputer decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi czy włączeniu dzwonka.

W ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego). System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi, pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp.

ECO-MIASTO

Eco-Miasto to konkurs dla wszystkich polskich miast. Organizatorami są Ambasada Francji oraz Centrum UNEP/GRID-Warszawa, a współorganizatorem portal Teraz Środowisko.Zgłoszenia można wysyłać do końca lutego 2020 r. Serdecznie zapraszamy do udziału! Więcej informacji po kliknięciu w ramkę.

Czytaj: Autonomiczne samochody najpóźniej zobaczymy w miastach

Celem projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych” jest przede wszystkim wdrożenie tzw. „asystenta dla prowadzącego”, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Nadzór nad pracą motorniczego będzie odbywał się w zakresie: czuwania nad prędkością – zwalnianie w przypadku, gdy motorniczy jedzie za szybko w stosunku do wymagań, przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych, wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu – dostosowanie prędkości, automatyzacji rozruchu i hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej, opcjonalnie – komunikacji z sygnalizacją świetlną i dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd.

Czytaj: Tramwajem przez miasto! Czyli o zaletach transportu publicznego na szynach - z perspektywy Francji i Polski

Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy, a jego etapy obejmują:

  • precyzyjne sterowanie jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego,
  • zabudowę i testowanie układów wykrywania przeszkód,
  • zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju, rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym „asystentem motorniczego”.

Ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

Projekt jest realizowany we współpracy Newag SA, Politechniki Krakowskiej – Instytutu Pojazdów Szynowych, Cybid sp. z o.o. oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie oraz Medcom sp. z o.o.

Źródło: Miejska Platforma Internetowa Magiczny Kraków

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Jak ograniczyć smog transportowy w miastach? Bez kija i marchewki się nie obędzie (15 stycznia 2020)Aleje Jerozolimskie tylko dla autobusów? W San Francisco główna ulica bez aut prywatnych (09 stycznia 2020)Poznań: Propozycja wprowadzenia butelkomatów doładowujących elektroniczne bilety (07 stycznia 2020)Tramwajem przez miasto! Czyli o zaletach transportu publicznego na szynach - z perspektywy Francji i Polski (02 stycznia 2020)Wpływ magazynów energii na sieć trakcyjną (19 lipca 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony