Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Lewin Brzeski zabezpieczony przed powodzią

Wart ponad 102 mln zł projekt przeciwpowodziowy poprawiający ochronę przeciwpowodziową Lewina Brzeskiego na rzece Nysie Kłodzkiej oficjalnie został zakończony.

   Powrót       03 listopada 2014       Ryzyko środowiskowe   

Po czterech latach budowy wszystkie zadania tej niezwykle skomplikowanej inwestycji dobiegły końca. Od dzisiaj możemy oficjalnie powiedzieć: mieszkańcy Lewina Brzeskiego są już bezpieczni. – powiedział Stanisław Gawłowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska.

Pierwszy na Opolszczyźnie projekt przeciwpowodziowy pn. „Poprawa ochrony przeciwpowodziowej Lewina Brzeskiego na rzece Nysie Kłodzkiej” realizowany jest z dofinansowaniem ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycję, rozpoczętą jesienią 2010 roku, realizował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.

Zastosowane rozwiązania

Inwestycja przeprowadzona została w województwie opolskim, na południowym obrzeżu miasta Lewin Brzeski i objęła koryto Nysy Kłodzkiej wraz z przyległymi terenami zalewowymi oraz tereny trasy ulgi powodziowej. Lewin Brzeski jest zagrożony pojawianiem się okresowych gwałtownych wezbrań. Dzięki zrealizowanej inwestycji bezpieczna przepustowość powodziowa hydrowęzła Nysy Kłodzkiej w Lewinie Brzeskim zwiększyła się aż czterokrotnie - z 200 m3/s do 800 m3/s.

Aby zabezpieczyć miasto, które szczególnie ucierpiało podczas powodzi w 1997 roku, trzeba było pogłębić i poszerzyć koryto Nysy Kłodzkiej, zbyt wąskie i płytkie, by prawidłowo przeprowadzić wody powodziowe. Zagrożenie powodziowe potęgował także mocno sfatygowany technicznie jaz skośnie usytuowany do nurtu, blokując przepływ wody. Dlatego zastosowano alternatywne rozwiązania.

Kolejnym problemem, jaki trzeba było rozwiązać, był brak odpowiednich wałów przeciwpowodziowych. Teraz nad Nysą Kłodzką w Lewinie Brzeskim będzie nie tylko bezpiecznie, ale i atrakcyjnie. – powiedział wiceminister Gawłowski na konferencji prasowej. Ta inwestycja to przykład dobrych praktyk. Dzięki niej mieszkańcy zostali zabezpieczeni przed powodzią i zyskali nowe tereny rekreacyjne nad rzeką. – dodał Gawłowski.

Bezpieczeństwo i atrakcje

Zakończona właśnie inwestycja nie tylko znacznie poprawiła bezpieczeństwo powodziowe Lewina Brzeskiego i jego okolic (ochroną objętych jest ok. 4500 osób i ponad 1600 ha), ale udało się także stworzyć nowe atrakcyjne tereny rekreacyjne.

Projekt połączył realizacje głównego celu, jakim jest bezpieczeństwo przeciwpowodziowe z rozwojem walorów krajobrazowych i rekreacyjnych. Na prawym brzegu rzeki, w pobliżu drogi Lewin Brzeski - Niemodlin, powstało wzgórze rekreacyjno-widokowe, doskonałe miejsce aktywnego wypoczynku. W międzywalu pojawiły się małe wyrobiska - oczka wodne, które doskonale imitują starorzecza i rozlewiska i stają się samoczynnie biotopami dla szeregu gatunków roślin i zwierząt charakterystycznych dla dolin rzecznych.

Nowe i stare koryto

Inwestycja ta podzielona była na kilka dużych zadań. Na półkilometrowym odcinku stworzono nowe koryto, do którego przekierowano rzekę. Istniejący do tej pory uszkodzony skośny jaz został zlikwidowany, a Nysę Kłodzką poprowadzono na nowo wybudowany trzyprzęsłowy jaz klapowy o świetle 3 x 17m. Ta nowoczesna konstrukcja jest wyposażona w most technologiczny, przepławkę dla ryb oraz nadbudówki maszynowni i sterowni przystosowanej do pracy w cyklu automatycznym i ręcznym. Budowla ta gwarantuje właściwe przepływy wody powodziowej.

Duża część prac objęła także koryto rzeki Nysy Kłodzkiej, które na długości prawie 4,5 km zostało udrożnione. Zamulenia i łachy piaskowe zostały usunięte, odpowiednio ukształtowane i ubezpieczone na linie brzegowe. Dzięki temu światło mostu drogowego zostało poszerzone. Odpowiednie modelowaniu zwiększyło przepustowość międzywala rzeki. Na długości 8,5 km wybudowano lub zmodernizowano wały przeciwpowodziowe z drogami technologicznymi oraz ścieżkami pieszo-rowerowymi na ich koronach. Dzięki tym elementom przepustowość rzeki na tym odcinku osiągnie wartość 550 m3/s.

Wały przeciwpowodziowe powstały także wzdłuż udrożnionego kanału ulgi o długości 2 km. Te prace zwiększyły zdolności przepustowe o kolejne 250m3/s. W ramach tego zadania przygotowano też przelew boczny części wlotowej dla wielkich wód, a na długości ok. 900 m przebudowano ul. Nysańską przecinającą wylot ulgi powodziowej.

(Źródło: Ministerstwo Środowiska)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Kraków: Bieżanów chroniony przed powodzią (10 lipca 2023)Jak zaopiekować się wodą w mieście - strategia włodarzy polskich miast (13 kwietnia 2023)Wielostronne porozumienie dla budowy zbiornika Kotlarnia (07 lutego 2023)Stop Powodzi: Od 22 grudnia konsultacje planów zarządzania ryzykiem powodziowym (10 grudnia 2020)Stop powodzi. Lista celów i działań w projekcie aktualizacji planów zarządzania ryzykiem powodziowym (19 listopada 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony