Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Łódź stawia na zielony transport

W poniedziałek w Łodzi powiększono strefę płatnego parkowania i wzrosły ceny za postój w centrum. Wprowadzono ulgi dla aut elektrycznych i o napędzie hybrydowym. W ramach ograniczania ruchu samochodowego, wiosną ma także ruszyć Łódzki Rower Miejski.

   Powrót       02 lutego 2016       Planowanie przestrzenne   

Obszar strefy płatnego parkowania powiększono i podzielono na dwie podstrefy A i B, w których obowiązują różne ceny postoju. Wyższe opłaty za parkowanie obowiązują w podstrefie A, którą wyznaczono w ścisłym centrum miasta, m.in. przy Placu Wolności oraz na ulicach Piotrkowskiej, Sienkiewicza, Narutowicza, Kościuszki, Zachodniej i Wólczańskiej. Pierwsze pół godziny parkowania w tej części Łodzi kosztuje teraz 1,5 zł, godzina - 3 zł, a kolejne 60 minut - 3,5 zł.

W wyznaczonej podstrefie B stawki są niższe o 50 gr, odpowiednio do czasu postoju. Dyrektor Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi Grzegorz Nita wyjaśnił PAP, że bilet z podstrefy A będzie zezwalał również na parkowanie w strefie B. Oba obszary zostały oznaczone na znakach pionowych kolorami (A – niebieskim, B – żółtym). Strefa płatnego parkowania powiększyła się o kilka ulic, m.in. POW, Rewolucji 1905 roku, Sterlinga, Dowborczyków, Północną, Ogrodową.

Właściciele samochodów z napędem elektrycznym, po uzyskaniu bezpłatnej karty abonamentowej, mogą parkować za darmo, a posiadacze aut z napędem hybrydowym mogą uzyskać zniżki. Podobne ulgi obowiązują w innych miastach.

Rozszerzenie strefy i nowe stawki, poza większymi wpływami do budżetu miasta, mają skłonić kierowców do krótszych postojów na parkingach w centrum Łodzi i zachęcić do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej oraz systemu wypożyczania rowerów.

Tysiąc rowerów od wiosny

- Po trwającym przeszło dwa lata „serialu”, w którym głównym bohaterem był łódzki rower miejski, udało nam się rozstrzygnąć przetarg i wyłonić wykonawcę tej usługi - firmę NextBike, która już na wiosnę udostępni łodzianom możliwość korzystania z roweru miejskiego – podkreśliła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Wartość projektu, realizowanego w ramach I edycji budżetu obywatelskiego, wynosi 12 mln zł. Obecna umowa została zawarta na cztery lata.

O dalszym rozwoju systemu zadecydują mieszkańcy, którzy - poziomem swojego zainteresowania - wskażą, ile rowerów i stacji jest w mieście potrzebne. Każdy rower będzie wyposażony w moduł GPS. Dane dostarczą informacji o najczęściej wybieranych trasach i zostaną wykorzystane przy projektowaniu kolejnych dróg rowerowych w Łodzi.

Jak zaznaczył prezes spółki NextBike Polska Tomasz Wojtkiewicz, Łódzki Rower Publiczny (ŁRP) będzie drugim co do wielkości systemem tego typu w Polsce. W mieście pojawi się 100 stacji i 1000 rowerów.

Udogodnienia dla rowerzystów

Rower będzie można wypożyczyć po zalogowaniu się w terminalu; magistrat chce, aby było to możliwe przy użyciu np. biletu miesięcznego MPK, legitymacji studenckiej czy specjalnej karty ŁRP. Pierwsze 20 minut korzystania z roweru będzie bezpłatne. Za pierwszą godzinę trzeba będzie zapłacić złotówkę, za drugą - 3 zł, a każda następna kosztować ma 5 zł. Możliwe również będzie wypożyczenie dwóch rowerów przez jednego użytkownika.

- Na tym samym loginie i haśle będzie można korzystać z 6 tys. rowerów NextBike nie tylko w Łodzi, ale także w innych miastach, gdzie działają nasze systemy, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach czy Krakowie - dodał Wojtkiewicz.

Nie tylko rower i parkowanie

Rowery i strefy płatnego parkowania nie są jedynym rozwiązaniem stosowanym w Łodzi dla zrównoważonego transportu. Na początku grudnia ub. roku uruchomiono tam elektroniczny system sterowania ruchem. Jego rolą jest m.in. nadanie priorytetu przejazdom zbliżających się do skrzyżowania tramwajów i autobusów. Obecnie trwa dostrajanie systemu, jak podaje Dziennik Łódzki, sterowanie ruchem ma zacząć sprawnie działać na początku marca.

Opracowano na podstawie PAP

Marta Wierzbowska-Kujda: Redaktor naczelna, sozolog

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Lądek-Zdrój, Lidzbark Warmiński i Przykona najbardziej innowacyjnymi energetycznie gminami w Polsce (05 grudnia 2023)Analiza programów wyborczych pod kątem ochrony środowiska. Cz. 5 – zrównoważony rozwój (10 października 2023)Rybnik: Odebrano pierwsze miejskie autobusy wodorowe (31 sierpnia 2023)Augustów: 10,6 mln zł na bezemisyjne autobusy (23 marca 2023)Warszawa: Strefa Tempo 30 – raport z konsultacji społecznych (06 marca 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony