Obszar strefy płatnego parkowania powiększono i podzielono na dwie podstrefy A i B, w których obowiązują różne ceny postoju. Wyższe opłaty za parkowanie obowiązują w podstrefie A, którą wyznaczono w ścisłym centrum miasta, m.in. przy Placu Wolności oraz na ulicach Piotrkowskiej, Sienkiewicza, Narutowicza, Kościuszki, Zachodniej i Wólczańskiej. Pierwsze pół godziny parkowania w tej części Łodzi kosztuje teraz 1,5 zł, godzina - 3 zł, a kolejne 60 minut - 3,5 zł.
W wyznaczonej podstrefie B stawki są niższe o 50 gr, odpowiednio do czasu postoju. Dyrektor Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi Grzegorz Nita wyjaśnił PAP, że bilet z podstrefy A będzie zezwalał również na parkowanie w strefie B. Oba obszary zostały oznaczone na znakach pionowych kolorami (A – niebieskim, B – żółtym). Strefa płatnego parkowania powiększyła się o kilka ulic, m.in. POW, Rewolucji 1905 roku, Sterlinga, Dowborczyków, Północną, Ogrodową.
Właściciele samochodów z napędem elektrycznym, po uzyskaniu bezpłatnej karty abonamentowej, mogą parkować za darmo, a posiadacze aut z napędem hybrydowym mogą uzyskać zniżki. Podobne ulgi obowiązują w innych miastach.
Rozszerzenie strefy i nowe stawki, poza większymi wpływami do budżetu miasta, mają skłonić kierowców do krótszych postojów na parkingach w centrum Łodzi i zachęcić do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej oraz systemu wypożyczania rowerów.
Tysiąc rowerów od wiosny
- Po trwającym przeszło dwa lata „serialu”, w którym głównym bohaterem był łódzki rower miejski, udało nam się rozstrzygnąć przetarg i wyłonić wykonawcę tej usługi - firmę NextBike, która już na wiosnę udostępni łodzianom możliwość korzystania z roweru miejskiego – podkreśliła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Wartość projektu, realizowanego w ramach I edycji budżetu obywatelskiego, wynosi 12 mln zł. Obecna umowa została zawarta na cztery lata.
O dalszym rozwoju systemu zadecydują mieszkańcy, którzy - poziomem swojego zainteresowania - wskażą, ile rowerów i stacji jest w mieście potrzebne. Każdy rower będzie wyposażony w moduł GPS. Dane dostarczą informacji o najczęściej wybieranych trasach i zostaną wykorzystane przy projektowaniu kolejnych dróg rowerowych w Łodzi.
Jak zaznaczył prezes spółki NextBike Polska Tomasz Wojtkiewicz, Łódzki Rower Publiczny (ŁRP) będzie drugim co do wielkości systemem tego typu w Polsce. W mieście pojawi się 100 stacji i 1000 rowerów.
Udogodnienia dla rowerzystów
Rower będzie można wypożyczyć po zalogowaniu się w terminalu; magistrat chce, aby było to możliwe przy użyciu np. biletu miesięcznego MPK, legitymacji studenckiej czy specjalnej karty ŁRP. Pierwsze 20 minut korzystania z roweru będzie bezpłatne. Za pierwszą godzinę trzeba będzie zapłacić złotówkę, za drugą - 3 zł, a każda następna kosztować ma 5 zł. Możliwe również będzie wypożyczenie dwóch rowerów przez jednego użytkownika.
- Na tym samym loginie i haśle będzie można korzystać z 6 tys. rowerów NextBike nie tylko w Łodzi, ale także w innych miastach, gdzie działają nasze systemy, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach czy Krakowie - dodał Wojtkiewicz.
Nie tylko rower i parkowanie
Rowery i strefy płatnego parkowania nie są jedynym rozwiązaniem stosowanym w Łodzi dla zrównoważonego transportu. Na początku grudnia ub. roku uruchomiono tam elektroniczny system sterowania ruchem. Jego rolą jest m.in. nadanie priorytetu przejazdom zbliżających się do skrzyżowania tramwajów i autobusów. Obecnie trwa dostrajanie systemu, jak podaje Dziennik Łódzki, sterowanie ruchem ma zacząć sprawnie działać na początku marca.
Opracowano na podstawie PAP
Marta Wierzbowska-KujdaRedaktor naczelna, sozolog