Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Certyfikacja dla miast ISO 37120 – Smart City Arcadis

Ministerstwo Edukacji Narodowej o filmie edukacyjnym na temat zmian klimatycznych

a+a-    Powrót       22 kwietnia 2020       Powietrze i klimat   

Gorąca dyskusja o edukacji na temat zmian klimatu – wywołana filmem MEN – zbiegła się z obchodzonym dziś Dniem Ziemi, w tym roku pod hasłem „Działania dla klimatu”. Wczoraj pisaliśmy o uwagach do materiału. Teraz prezentujemy odpowiedź ministerstwa.

Po tym jak jeden z filmów edukacyjnych z platformy epodręczniki.pl, prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, spotkał się z krytyką m.in. Koalicji Klimatycznej, Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, Polskiego Alarmu Smogowego czy niezależnych ekspertów, redakcja Teraz Środowisko zwróciła się bezpośrednio do Ministerstwa z prośbą o skomentowanie zaistniałej sytuacji. - Należy pamiętać, że e-materiały i e-podręczniki zostały stworzone przez ekspertów w danej dziedzinie i z uwagi na rozbieżności w stanowiskach naukowców, mogą wywoływać kontrowersje w środowiskach prezentujących odmienny pogląd – czytamy w odpowiedzi biura prasowego MEN.

Plusy dodatnie i plusy ujemne

Przypomnijmy, że chodzi o materiały edukacyjne na temat efektu cieplarnianego i globalnego ocieplenia, w tym kilkuminutowy film. - We wspomnianym materiale wyraźnie przedstawiono zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki globalnego ocieplenia oraz podkreślono istnienie różnych opinii wśród naukowców – wyjaśnia biuro prasowe MEN. Niemniej w komentarzach napływających do redakcji zwracano uwagę na dysproporcję pomiędzy listą skutków pozytywnych i negatywnych, z której można wnioskować, że te pozytywne przeważają.

Czytaj: Czy efekt cieplarniany powoduje burze? Ten w wydaniu MEN wywołał grad komentarzy

W odpowiedzi nadesłanej przez MEN czytamy, że „z uwagi na rozbieżne stanowiska badaczy zjawiska globalnego ocieplenia Ośrodek Rozwoju Edukacji zawiesił tymczasowo wyświetlanie tego materiału na platformie epodreczniki.pl - do momentu uzyskania opinii eksperta ds. chemii”. Ponadto MEN zwrócił się z prośbą o opinię w tej sprawie do Ministerstwa Klimatu.

Projekt epodreczniki.pl zrealizowano z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2012-2015

Wśród licznych reakcji dotyczących materiałów w mediach społecznościowych przewijało się także pytanie o to, kto i dzięki jakim środkom je przygotował.

- Projekt epodreczniki.pl był realizowany w ramach Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2012-2015 – wyjaśnia biuro prasowe MEN. Dodając, że projekt był realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z:

  • Partner technologiczny - Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe,
  • Partner merytoryczny - edukacja wczesnoszkolna - Grupa Edukacyjna S. A.,
  • Partner merytoryczny - przedmioty humanistyczne - Uniwersytet Wrocławski,
  • Partner merytoryczny - matematyka i przedmioty informatyczne - Politechnika Łódzka,
  • Partner merytoryczny - przedmioty przyrodnicze - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.

- W projekcie zostały wytworzone e-podręczniki do 14 przedmiotów i uzupełniające je zasoby edukacyjne – uzupełnia MEN.

Działania na rzecz klimatu

22 kwietnia, czyli właśnie dziś, obchodzimy Dzień Ziemi. W tym roku świętujemy go po pierwsze już pięćdziesiąty raz, a po drugie pod hasłem „Działania na rzecz klimatu”. Ważnym elementem tego święta jest także edukacja ekologiczna i włączanie młodego pokolenia do dyskusji o przyszłości naszej planety. Polska młodzież już została w tą dyskusję zaangażowana.

Kto po raz pierwszy świętował Dzień Ziemi? Jakie działania można podejmować podczas izolacji w czasie pandemii?

Czytaj: Dziś Dzień Ziemi… i klimatu

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Możemy już panikować. Tylko czy chcemy wiedzieć dlaczego? (01 czerwca 2020)Czym skorupka za młodu… czyli młodzież tworzy własne projekty edukacyjne (27 kwietnia 2020)Epoki kamienia łupanego nie skończył brak kamieni, czyli lekcja o klimacie i energetyce (24 kwietnia 2020)Czy efekt cieplarniany powoduje burze? Ten w wydaniu MEN wywołał grad komentarzy (21 kwietnia 2020)Lokalne strategie elektromobilności – tak, ale jak? (16 kwietnia 2020)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony