Po tym jak jeden z filmów edukacyjnych z platformy epodręczniki.pl, prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, spotkał się z krytyką m.in. Koalicji Klimatycznej, Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, Polskiego Alarmu Smogowego czy niezależnych ekspertów, redakcja Teraz Środowisko zwróciła się bezpośrednio do Ministerstwa z prośbą o skomentowanie zaistniałej sytuacji. - Należy pamiętać, że e-materiały i e-podręczniki zostały stworzone przez ekspertów w danej dziedzinie i z uwagi na rozbieżności w stanowiskach naukowców, mogą wywoływać kontrowersje w środowiskach prezentujących odmienny pogląd – czytamy w odpowiedzi biura prasowego MEN.
Plusy dodatnie i plusy ujemne
Przypomnijmy, że chodzi o materiały edukacyjne na temat efektu cieplarnianego i globalnego ocieplenia, w tym kilkuminutowy film. - We wspomnianym materiale wyraźnie przedstawiono zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki globalnego ocieplenia oraz podkreślono istnienie różnych opinii wśród naukowców – wyjaśnia biuro prasowe MEN. Niemniej w komentarzach napływających do redakcji zwracano uwagę na dysproporcję pomiędzy listą skutków pozytywnych i negatywnych, z której można wnioskować, że te pozytywne przeważają.
Czytaj: Czy efekt cieplarniany powoduje burze? Ten w wydaniu MEN wywołał grad komentarzy
W odpowiedzi nadesłanej przez MEN czytamy, że „z uwagi na rozbieżne stanowiska badaczy zjawiska globalnego ocieplenia Ośrodek Rozwoju Edukacji zawiesił tymczasowo wyświetlanie tego materiału na platformie epodreczniki.pl - do momentu uzyskania opinii eksperta ds. chemii”. Ponadto MEN zwrócił się z prośbą o opinię w tej sprawie do Ministerstwa Klimatu.
Projekt epodreczniki.pl zrealizowano z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2012-2015
Wśród licznych reakcji dotyczących materiałów w mediach społecznościowych przewijało się także pytanie o to, kto i dzięki jakim środkom je przygotował.
- Projekt epodreczniki.pl był realizowany w ramach Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2012-2015 – wyjaśnia biuro prasowe MEN. Dodając, że projekt był realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z:
- Partner technologiczny - Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe,
- Partner merytoryczny - edukacja wczesnoszkolna - Grupa Edukacyjna S. A.,
- Partner merytoryczny - przedmioty humanistyczne - Uniwersytet Wrocławski,
- Partner merytoryczny - matematyka i przedmioty informatyczne - Politechnika Łódzka,
- Partner merytoryczny - przedmioty przyrodnicze - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu.
- W projekcie zostały wytworzone e-podręczniki do 14 przedmiotów i uzupełniające je zasoby edukacyjne – uzupełnia MEN.
Działania na rzecz klimatu
22 kwietnia, czyli właśnie dziś, obchodzimy Dzień Ziemi. W tym roku świętujemy go po pierwsze już pięćdziesiąty raz, a po drugie pod hasłem „Działania na rzecz klimatu”. Ważnym elementem tego święta jest także edukacja ekologiczna i włączanie młodego pokolenia do dyskusji o przyszłości naszej planety. Polska młodzież już została w tą dyskusję zaangażowana.
Kto po raz pierwszy świętował Dzień Ziemi? Jakie działania można podejmować podczas izolacji w czasie pandemii?
Czytaj: Dziś Dzień Ziemi… i klimatu
Dominika AdamskaSekretarz redakcji, geograf