
Jak czytamy w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) projektu(1), wprowadzenie do polskiego systemu zamówień publicznych certyfikacji wykonawców ma zapewniać wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego, że wobec danego wykonawcy nie zachodzą objęte zakresem certyfikacji podstawy wykluczenia z postępowania. Certyfikat zapobiegnie wykluczeniu danego podmiotu przez wzgląd na to, że m.in. nie posiada zdolności i zasobów (np. doświadczenia, kadry). Taka formuła będzie służyła do potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Co oznacza projekt ustawy? Potencjalny wykonawca będzie uprawniony do posługiwania się certyfikatem na potrzeby wielu różnych postępowań o udzielenie zamówienia, bez potrzeby każdorazowego gromadzenia i składania tzw. podmiotowych środków dowodowych(2) w zakresie sprecyzowanych przez zamawiającego podstaw wykluczenia oraz warunków udziału w postępowaniu. Czytamy, że w praktyce certyfikat będzie zastępował podmiotowe środki dowodowe, co przełoży się na zmniejszenie liczby dokumentów składanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia.
Rozwiązanie dobrowolne
Certyfikacja dla wykonawców będzie miała charakter fakultatywny. Tym samym, złożenie wniosku o wydanie certyfikatu, czy też posłużenie się certyfikatem w toku konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia będzie leżało w sferze wyłącznej decyzji wykonawców.
Proces certyfikacji będzie rozpoczynany przez wykonawcę poprzez złożenie wniosku o wydanie certyfikatu do jednostki certyfikującej. Wykonawca będzie przedkładał podmiotowe środki dowodowe niezbędne do wykazania, że wobec wykonawcy nie zachodzą podstawy wykluczenia lub że spełnia on wymagania właściwe dla poziomu zdolności wskazanego we wniosku. Projekt przewiduje rozwiązania ukierunkowane na zapewnienie jednostkom certyfikującym możliwość samodzielnego pobierania wybranych podmiotowych środków dowodowych.
Czytaj: Podpisano porozumienie w sprawie współpracy na rzecz rozwoju zielonych zamówień publicznych
Certyfikaty będą wydawane na okres 3 lat i będą zamieszczane w ogólnodostępnej i bezpłatnej Bazie Danych o Certyfikatach Wykonawców Zamówień Publicznych. Ta z kolei będzie stanowiła element platformy internetowej ujętej w Polityce Zakupowej Państwa. W ramach projektu ustawy nie przewiduje się dodatkowych kosztów z tym związanych. Polskie Centrum Akredytacji będzie odpowiedzialne za akredytację jednostek certyfikujących wykonawców.
Planowane wejście w życie nowej ustawy to 1 stycznia 2025 r, z wyjątkiem przepisów dotyczących akredytacji, które wejdą w życie z dniem 1 lipca 2024 r. Planuje się, że w celu przygotowania rynku zamówień publicznych do nowych przepisów będą prowadzone działania o charakterze informacyjno-szkoleniowym. Po wejściu w życie ustawy w zakresie działań informacyjno-szkoleniowych swoją aktywność zwiększy też Urząd Zamówień Publicznych.

Redaktor

Przypisy
1/ Projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustawhttps://legislacja.gov.pl/projekt/12375154/katalog/12995324#129953242/ Podmiotowe środki dowodowe mogą być wymagane przez zamawiającego przy realizacji zamówień publicznych, a ich zakres określony jest stosownym rozporządzeniem przy realizacji zamówień publicznych (m.in. odpis z Krajowego Rejestru Sądowego czy też niezaleganie z opłacaniem składek i podatków).