Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
05.08.2025 05 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Ograniczają prędkość do 30 km/h – żeby w mieście lepiej się żyło

   Powrót       17 sierpnia 2015       Zrównoważony rozwój   

Od poniedziałku na drogach w śródmieściu Katowic obowiązuje strefa ograniczonej prędkości - do 30 km na godzinę. Ma to związek z prowadzoną przez miasto polityką rowerową.

Władze Katowic są przekonane, że ograniczenie prędkości zwiększy bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców, a także poprawi płynność ruchu samochodowego w centrum miasta. Obniżenie poziomu hałasu i stężenia spalin ma jednak przede wszystkim służyć poprawie jakości życia w Katowicach. Jak przekonywał prezydent miasta Marcin Krupa, wprowadzenie tzw. strefy "Tempo 30" ma dać mieszkańcom Katowic "możliwość pełnego korzystania" z przestrzeni śródmiejskiej.

Miasto sprzyja rowerom

Prezydent podkreślił również, że ograniczenie prędkości w centrum Katowic wiąże się z prowadzoną przez miasto polityką rowerową. Chodzi o to, by w miejscach, gdzie nie ma możliwości wydzielenia dodatkowych pasów dla ruchu rowerowego, bezpiecznie połączyć ruch rowerowy z samochodowym. W dalszej kolejności miasto planuje m.in.: budowę centrów przesiadkowych, tramwaju do południowych dzielnic Katowic, rozbudowę infrastruktury rowerowej i sieci wypożyczalni rowerów w Katowicach.

Koszt wprowadzenia strefy "Tempo 30" to ok. 150 tys. zł. Kwota ta obejmuje m.in. zmianę oprogramowania sygnalizacji świetlnej (by była dostosowana do jazdy z prędkością 30 km na godzinę), stosowanie tzw. spowalniaczy ruchu (m.in. zwężeń drogi) czy ustawienie w strefie znaków drogowych.

Strefa "Tempo 30" obejmuje obszar ograniczony autostradą A4 oraz ulicami: Francuską, Mikołowską, Drogową Trasą Średnicową oraz ulicami Sokolską i Dudy-Gracza. Wyjątkiem są niektóre fragmenty ulic śródmieścia oraz arterie wyprowadzające ruch z centrum - Mikołowska, Francuska, Sokolska, gdzie można jeździć z prędkością 50 km/h.

Lizak zamiast mandatu

W związku z wprowadzeniem strefy "Tempo 30" od tygodnia trwa akcja informacyjna Urzędu Miasta w Katowicach pod hasłem "Przebojowa 30 w Katowicach". Jednym z jej elementów będą zaplanowane na poniedziałek działania prewencyjne policji. Patrole policji będą zatrzymywać kierowców, którzy w wyznaczonej strefie przekroczą dopuszczalną prędkość 30 km/h. Zamiast mandatów wręczą im jednak ulotki informacyjne i lizaki.

Działania prewencyjne potrwają do zakończenia akcji informacyjnej we wrześniu. Celem akcji "Przebojowa 30 w Katowicach" jest przede wszystkim poinformowanie o zmianach, ale też promocja strefy "Tempo 30".(PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Konsultacje społeczne projektu programu „Mój rower elektryczny” (13 lutego 2025)KPEiK zakłada 17,7% OZE w transporcie w 2030 r. Jaką rolę odegrają tu biopaliwa? (18 września 2024)Metrorower na pełnych obrotach. Od 1 sierpnia 31 gmin GZM z 7 tys. rowerów (02 sierpnia 2024)Z dostawczaka na rower elektryczny. Nowa forma dostarczania towarów we Wrocławiu (19 lipca 2024)300 mln zł na rowery elektryczne. NFOŚiGW prowadzi konsultacje nowego programu (04 lipca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony