Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose

Pierwsze elektryczne samoloty przeleciały nad Kanałem La Manche

a+a-    Powrót       14 lipca 2015       Energia   

Samolot, nazwany E-fan i zbudowany przez koncern lotniczy Airbus, pokonał w piątek trasę z Lydd w Wielkiej Brytanii do Calais we Francji. Maszyna z napędem elektrycznym nie emituje spalin. W czwartek podobny lot wykonał pilot z Francji.

Samolot o długości ponad 6 metrów i wadze prawie 600 kg przeleciał nad kanałem La Manche kilka godzin po tym, kiedy francuski pilot wykonał podobny lot samolotem z napędem elektrycznym. Oba loty postrzegane są jako symbolicznie ważny krok w stronę wykorzystania elektrycznych samolotów w przyszłości.

Nad bezpieczeństwem pilota czuwały helikoptery oraz łodzie ratownicze.

Wybór trasy lotu nie był przypadkowy. W 1909 roku francuski pilot Louis Bleriot jako pierwszy przeleciał nad kanałem La Manche, ubiegając się o 1000 funtów nagrody zaoferowanej przez brytyjską gazetę "Daily Mail".

W czwartek wieczorem Francuz Hugues Duval, pilotując jednoosobowy, dwusilnikowy samolot elektryczny Cicri, przeleciał z Dover w Wielkiej Brytanii do Calais we Francji. Maszyna waży 100 kg i według pilota osiąga prędkość 150 km/h. Zdaniem Duvala udany lot to ważny moment wieńczący lata pracy nad maszyną.

Ekologiczna przyszłość lotnictwa

E-fan wykonał swój dziewiczy lot w marcu 2014 roku i od tego czasu wzbił się w powietrze 100 razy, ostatnio w zeszłym miesięcu podczas paryskich międzynarodowych pokazów lotniczych. Airbus planuje rozpoczęcie sprzedaży tego samolotu w 2017 roku. Według założeń miałby on służyć głównie do szkolenia początkujących pilotów.

Kilka firm lotniczych w różnych krajach rozwija własne projekty samolotów z napędem elektrycznym w nadziei, że staną się one w przyszłości ekologiczną alternatywą dla maszyn z napędem konwencjonalnym.

Samoloty elektryczne to bardzo młoda gałąź przemysłu lotniczego. Nie ustanowiono dotąd dla nich pełnych norm bezpieczeństwa. Nad programem lotu testowego pracowały wspólnie władze Airbusa oraz francuski zarząd lotnictwa cywilnego.

Obecna wersja E-fana ma tylko dwa miejsca, jednak Airbus ma w planach powiększenie modelu. - Naszym celem jest skonstruowanie w przyszłości hybrydowego samolotu elektrycznego będącego w stanie pomieścić setkę pasażerów - powiedział szef zespołu technicznego Jean Botti. Dodał, że plan ten mógłby być zrealizowany w ciągu najbliższych 15 lat. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Elektryki zastąpią najbardziej wysłużone auta spalinowe w urzędzie (31 maja 2019)Trwają testy elektrycznego mikrobusa (17 maja 2019)Kampania "Rowerowy Maj" w 48 polskich miastach i gminach (06 maja 2019)Ruszył pilotaż. MIiR wdraża program zrównoważonej mobilności miejskiej (16 kwietnia 2019)Aplikacja pomoże znaleźć miejsce parkingowe dla autokarów (10 kwietnia 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony
Finansowanie termomodernizacji budynków wielorodzinnych