Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Pierwszy polski, bezemisyjny autobus z napędem hybrydowym

Autobus o napędzie hybrydowym, zasilany ekologicznymi paliwami gazowymi, który ma być w efekcie całkowicie bezemisyjny, konstruuje firma Solaris wspólnie z Politechnikami Poznańską i Warszawską.

   Powrót       09 stycznia 2015       Planowanie przestrzenne   
Urbino 18 Electric

„Pierwszy polski autobus klasy mega z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi” – to tytuł wartego blisko 11 mln zł projektu realizowanego przez konsorcjum, który tworzą wspólnie podpoznański producent pojazdów Solaris Bus & Coach SA, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska. Przedsięwzięcie uzyskało 6 mln zł wsparcia z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.

Bezemisyjna alternatywa dla tramwaju

Będzie to dwuprzegubowy autobus o rzadko spotykanej długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła. W razie potrzeby dodatkowym źródłem energii będzie wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju – mówi o projekcie dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris. Jednym z trudniejszych zadań projektu będzie opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach.

Obecnie konsorcjum jest na etapie kończenia prac projektowych. Termin realizacji przedsięwzięcia ustalono wstępnie na listopad 2015 r. Po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych pojazd ma zostać włączony do oferty sprzedażowej polskiego producenta. Już dzisiaj wielu operatorów wyraża zainteresowanie efektem współpracy polskich inżynierów z Solarisa oraz Politechnik Poznańskiej i Warszawskiej. Są to głównie klienci z Niemiec i krajów skandynawskich.

Ładowanie podczas jazdy

Podobne pojazdy o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym firma Solaris dostarczyła niedawno do Hamburga. Dwa Urbino electric zakupione przez niemieckiego przewoźnika to autobusy jednoprzegubowe o długości 18,75 m. Autobusy wyposażono w baterie o pojemności 120 kWh, które stanowią zasadnicze źródło napędu.

Całkowitą nowością jest sposób ładowania wspomnianych baterii - energię uzupełnia się w nich bowiem za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego marki Ballard o mocy 101 kW. Liczbę ładowań z góry zaprogramowano, przyjmując założenie, że ogniwo paliwowe będzie się załączać tylko wtedy, gdy pojawi się potrzeba wykorzystania 100 proc. jego mocy. Ładowanie autobusów przewidziano podczas jazdy, co eliminuje konieczność postoju w celu uzupełniania energii. Tankowanie wodorem będzie się odbywać tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Pojazdy są przygotowane do przejechania ponad 300 km każdego dnia.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Najnowsze dane o elektromobilności. PEVO Index (23 kwietnia 2024)W Polsce funkcjonuje już ponad 6 tys. publicznie dostępnych punktów ładowania. Licznik Elektromobilności (22 marca 2024)KSTAR zaprezentowało najnowocześniejsze rozwiązania energetyczne na targach ENEX NEW ENERGY Polska 2024 (20 lutego 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)KE zaleca 90% redukcji emisji do 2040 r. MKiŚ mówi o małej przestrzeni do nowych zobowiązań (08 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony