Polskie Linie Kolejowe w Nowym Sączu testują pozyskiwanie energii z instalacji fotowoltaicznych. Zamontowane na razie na trzech budynkach panele pozwalają sądzić, że energia ze słońca może zapewnić pełne zasilanie małych i średniej wielkości stacji kolejowych, jak np. Zakopane.
Instalacje o łącznej mocy 58,2 kW znajdują się na dachach obiektów administracyjnych w Nowym Sączu i Suchej Beskidzkiej, a także na budynku nastawni w Muszynie. Zostały dobrane tak, by umożliwić największy uzysk mocy.
Spółka szuka oszczędności
Wytworzona energia elektryczna będzie zużywana na potrzeby własne, a jej chwilowy nadmiar będzie oddawany do sieci energetycznej, bo na razie i tak nie ma możliwości jej sprzedaży.
Nie zysk z tytułu sprzedaży energii jest jednak dla spółki najważniejszy, lecz oszczędności. Rozpoczęte testy pokażą, o ile dokładnie można ograniczyć koszty zużycia energii elektrycznej w każdym z wytypowanych obiektów. - Będzie można to stwierdzić najwcześniej za rok, po przetestowaniu instalacji w różnych warunkach – powiedziała Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Zgodnie z projektami, minimalny okres żywotności instalacji wynosi 25 lat, a według szacunków, koszty instalacji urządzeń zwrócą się o wiele szybciej – już po 10-11 latach.
Pozyskiwanie energii elektrycznej ze słońca to główny kierunek badań PKP Polskich Linii Kolejowych w obszarze wykorzystania OZE, jakkolwiek w Katowicach Stawiskach testowane jest również wykorzystanie instalacji solarnych do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych. Zresztą to tam również Polskie Linie Kolejowe zamontowały już w drugiej połowie 2014 r. pierwszą mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy 3 kW (na budynku nastawni).
Oświetlenie peronów dzięki energii słonecznej
Co dalej zamierza PLK? – Obecnie zarządca infrastruktury zbiera doświadczenia, które pozwolą ocenić możliwość szerszego zastosowania odnawialnych źródeł energii w budynkach i na stacjach – powiedział Radosław Burak-Romanowski, dyrektor Biura Energetyki PLK. Jak dodała Joanna Kubiak, kierunkiem przyszłościowym jest wykorzystanie paneli fotowoltaicznych do oświetlenia peronów. - Pierwsze testy są optymistyczne, poza tym nie ma ku temu przeszkód, jeśli chodzi o samą infrastrukturę kolejową – powiedziała.
Ewa SzekalskaDziennikarz