Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
05.08.2025 05 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Polskie Linie Kolejowe zaoszczędzą dzięki energii słonecznej

   Powrót       07 stycznia 2016       Energia   

Polskie Linie Kolejowe w Nowym Sączu testują pozyskiwanie energii z instalacji fotowoltaicznych. Zamontowane na razie na trzech budynkach panele pozwalają sądzić, że energia ze słońca może zapewnić pełne zasilanie małych i średniej wielkości stacji kolejowych, jak np. Zakopane.

Instalacje o łącznej mocy 58,2 kW znajdują się na dachach obiektów administracyjnych w Nowym Sączu i Suchej Beskidzkiej, a także na budynku nastawni w Muszynie. Zostały dobrane tak, by umożliwić największy uzysk mocy.

Spółka szuka oszczędności

Wytworzona energia elektryczna będzie zużywana na potrzeby własne, a jej chwilowy nadmiar będzie oddawany do sieci energetycznej, bo na razie i tak nie ma możliwości jej sprzedaży.

Nie zysk z tytułu sprzedaży energii jest jednak dla spółki najważniejszy, lecz oszczędności. Rozpoczęte testy pokażą, o ile dokładnie można ograniczyć koszty zużycia energii elektrycznej w każdym z wytypowanych obiektów. - Będzie można to stwierdzić najwcześniej za rok, po przetestowaniu instalacji w różnych warunkach – powiedziała Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Zgodnie z projektami, minimalny okres żywotności instalacji wynosi 25 lat, a według szacunków, koszty instalacji urządzeń zwrócą się o wiele szybciej – już po 10-11 latach.

Pozyskiwanie energii elektrycznej ze słońca to główny kierunek badań PKP Polskich Linii Kolejowych w obszarze wykorzystania OZE, jakkolwiek w Katowicach Stawiskach testowane jest również wykorzystanie instalacji solarnych do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych. Zresztą to tam również Polskie Linie Kolejowe zamontowały już w drugiej połowie 2014 r. pierwszą mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy 3 kW (na budynku nastawni).

Oświetlenie peronów dzięki energii słonecznej

Co dalej zamierza PLK? – Obecnie zarządca infrastruktury zbiera doświadczenia, które pozwolą ocenić możliwość szerszego zastosowania odnawialnych źródeł energii w budynkach i na stacjach – powiedział Radosław Burak-Romanowski, dyrektor Biura Energetyki PLK. Jak dodała Joanna Kubiak, kierunkiem przyszłościowym jest wykorzystanie paneli fotowoltaicznych do oświetlenia peronów. - Pierwsze testy są optymistyczne, poza tym nie ma ku temu przeszkód, jeśli chodzi o samą infrastrukturę kolejową – powiedziała.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Zasada 3R może ograniczyć liczbę elektroodpadów. Recykling nie rozwiąże wszystkich problemów (19 lutego 2025)Transformacja energetyczna, ulga termomodernizacyjna i dlaczego mieszkańcy bloków wciąż są na marginesie? (05 stycznia 2025)Czy nadal warto inwestować w przydomowe instalacje fotowoltaiczne? Jakie są perspektywy? (21 listopada 2024)Momentum zmian: specjalizacja i zielona para technologiczna priorytetami Dalkii (28 października 2024)Fotowoltaiczne zestawy balkonowe – 1 mln instalacji w Niemczech. A w Polsce? (22 października 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony