
Budżet ten uległ obniżeniu, ponieważ zmniejszy się udział środków krajowych w finansowaniu projektów edukacji ekologicznej. Jak wyjaśnia Magdalena Skłodowska, rzecznik NFOŚiGW, nie oznacza to jednak mniej pieniędzy dla beneficjentów, którzy będą mogli starać się o środki również w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nabory wniosków jeszcze nie ruszyły), a także z programu LIFE i funduszy norweskich.
Kampanie medialne, szkolenia, konkursy, konferencje, aplikacje mobilne – bez nich nie byłoby edukacji ekologicznej. Poruszane tematy dotyczą zrównoważonego gospodarowania energią, odpadami, wodą czy zasobami przyrodniczymi, jak również kształtowania właściwych postaw konsumenckich podczas zakupów i w życiu codziennym. Są skierowane zarówno do dzieci, jak i dorosłych. Projekty edukacyjne realizują organizacje pozarządowe, domy mediowe, wydawnictwa, ministerstwa czy parki narodowe.
Projekt musi być na temat
Projekty, aby otrzymać dotację, muszą wpisywać się w tematykę konkursów, ogłaszanych co najmniej raz w roku przez Narodowy Fundusz. Adekwatnie do rodzaju przedsięwzięć - dofinansowywane są projekty ogólnopolskie lub ponadregionalne, gdzie minimalny zasięg odbiorców działań dotyczy przynajmniej dwóch województw.
Wybrane projekty, realizowane w ramach ogólnopolskich kampanii obecnych we wszystkich mediach, edukują ekologicznie poprzez kanały telewizyjne, internetowe, radiowe i prasowe, reportaże, dyskusje, konkursy i zabawy. Coraz więcej jest działań realizowanych za pośrednictwem internetu, w tym mediów społecznościowych.
Lepsze warunki finansowania dla NGO
Warto starać się o dofinansowanie z programu Edukacja ekologiczna, ponieważ dotacja może pokryć 70-90 proc. kosztów projektu, a w przypadku parków narodowych – 100 proc. W ramach tego programu można także uzyskać pożyczkę na uzupełnienie wkładu własnego.
- Organizacje pozarządowe mają zapewnione preferencyjne warunki finansowania, ponieważ pokrywamy dotacją do 90 proc. kosztów przedsięwzięć, a 10 proc. może być wkładem własnym w formie pracy wolontariuszy. Organizacje mogą korzystać z zaliczek wypłacanych na poczet projektu, ułatwiliśmy im także rozliczanie projektów poprzez przejście na zestawienie faktur – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, zastępca prezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jakiej wiedzy potrzebują Polacy?
Przy planowaniu konkursów wykorzystywane są wyniki badań świadomości mieszkańców Polski, jak też konsultacje społeczne. Wyborem tematów zajmują się przedstawiciele Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Edukacji Narodowej, eksperci zewnętrzni oraz wszyscy zainteresowani (mogą oni zgłaszać swoje uwagi i propozycje tematów i działań).
Przykładem odpowiedzi na konkretne zapotrzebowanie społeczne może być ogólnopolska kampania "Zrób prezent sobie i środowisku – Ekologiczny Dom". Głównym założeniem projektu jest promowanie wiedzy o efektywnym zarządzaniu energią w domach jednorodzinnych. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska UNEP/ GRID Warszawa wygrała konkurs i uzyskała na ten cel dofinansowanie z programu Edukacja ekologiczna. Wartość projektu przekracza 1,6 mln zł, z czego przeszło 1,4 mln zł stanowi dotacja z Narodowego Funduszu.
Fundusz najważniejszą instytucją finansującą edukację
Narodowy Fundusz jest jedną z najważniejszych instytucji finansujących edukację ekologiczną w kraju. Rocznie obsługuje realizację ponad 100 przedsięwzięć, z czego zdecydowaną większość stanowią działania wieloletnie. Przez 26 lat swojej działalności NFOŚiGW zawarł około 3,5 tys. umów w obszarze edukacji ekologicznej, na ponad 600 mln zł. Działania edukacyjne towarzyszą często procesom legislacyjnym i inwestycjom, zwiększając ich efektywność poprzez wpływ na zmianę świadomości, postaw i zachowania mieszkańców Polski.

Dziennikarz