
- Cała budowa przebiega zgodnie z harmonogramem, bez żadnych opóźnień. Jest to możliwe dzięki modelowej współpracy z doświadczonymi w realizacji tego typu projektów wykonawcami. Mogę zapewnić, że prace zakończą się zgodnie z planem – zapewnia Maria Stępniewska, Dyrektor Biura Strategii i Projektów Biznesowych ORLEN Neptun.
Plac budowy od kuchni
Inwestycja składa się z kilku etapów. Już w maju 2023 r. rozpoczęły się prace rozbiórkowe. Na początku w części lądowej, na terenie budowanego terminala, następnie w części wodnej. Usunięto m.in. pirs stoczniowy wraz z ok. 370 palami żelbetowymi, na których był posadowiony oraz oczyszczono akwen. Oprócz różnego rodzaju złomu, wydobyto liczne elementy żelbetowe, drewniane pale, a także niewybuchy z okresu II wojny światowej (m.in. bomby lotnicze i głębinowe torpedy oraz pociski artyleryjskie).
Kolejnym krokiem było rozpoczęcie prac związanych z budową budynków warsztatowych i biurowych. Rozpoczęła się też dostawa kruszywa, służącego jako nawierzchnia terminala. Okazało się to dużym wyzwaniem logistycznym. – Kruszywo dociera do nas transportem kolejowym z południa Polski. Biorąc pod uwagę, że zakontraktowane mamy 250 tys. ton materiału, od listopada odbieramy w tygodniu nawet po kilka składów kolejowych – mówi Paweł Kuźbik z-ca Dyrektora Kontraktu z firmy Budimex.
Zakres prac realizowanych w Świnoujściu wymaga też dobrej koordynacji i współpracy – Mamy ograniczoną powierzchnię placu budowy, a jednocześnie swoje zadania muszą wykonywać dwie ekipy. I co ważne, z zachowaniem rygorystycznego reżimu technologicznego i w wyznaczonym czasie. Nie jest to łatwe biorąc pod uwagę, że jeden z wykonawców odpowiada za plac składowy, a drugi za część hydrotechniczną – zauważa Paweł Kuźbik.
Ambitne terminy
Obecnie na terenie budowy pracuje ok. 150 osób. W ciągu ostatnich tygodni zakończyli oni prace żelbetowe oraz montaż konstrukcji stalowych w budynku biurowym oraz warsztatowo-magazynowym. Układana jest też sieć wodno-kanalizacyjna oraz nawierzchnia przyszłego placu składowego. Dodatkowo rozpoczęto stawianie masztów oświetleniowych, a w ciągu najbliższych dni rozpocznie się układanie sieci teletechnicznej oraz elektroenergetycznej.
Istotne - dla funkcjonowania Offshore Wind Terminal Świnoujście – prace realizowane są też w części hydrotechnicznej. Chodzi przede wszystkim o przebudowę istniejących nabrzeży. Zgodnie z planem do terminala ORLEN Neptun będą przybijać największe dostępne na rynku specjalistyczne, ponad dwustumetrowe statki typu jack-up, które są przeznaczone do instalacji turbin o mocy 14 MW i większych.
- Czujemy presję czasu. Mamy jeszcze przed sobą ogromny zakres robót, które trzeba zrealizować w stosunkowo krótkim terminie. Bardzo wymagające jest np. wzmacnianie istniejącego nabrzeża. Wykonawca jest narażony na zmienne warunki gruntowe czy niespodzianki po starej infrastrukturze. Na szczęście współpracujemy z doświadczoną ekipą, która świetnie sobie radzi z trudnymi zadaniami - mówi Łukasz Banak, kierownik realizacji projektu z ORLEN Neptun.
Kluczowa cześć inwestycji: wzmocnienie nabrzeży
Offshore Wind Terminal Świnoujście będzie posiadał dwa nabrzeża, o długości 246 i 249 m. Ich parametry umożliwią przyjmowanie bardzo ciężkich, wielogabarytowych ładunków i wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 m i masie około 1000 ton każda. Dopuszczalne obciążenie jednego z nabrzeży sięgać będzie rzadkich w polskich warunkach parametrów – 50 t/m².
Aby zrealizować te założenia konieczne jest wspomniane wzmacnianie nośności nabrzeża. W tym celu zostanie wykonanych w Świnoujściu ok. 3700 pali wierconych i iniekcyjnych o średnicy: od 0,4 m do 1,2 m i długości: od 6 m do 20 m.
Do przyjmowania statków typu jack-up niezbędne jest też pogłębienie toru wodnego do głębokości 12,5 m. Chodzi o odcinek od Obrotnicy Mielińskiej do nowego terminalu. Tego typu prace realizuje specjalistyczna jednostka typu Hopper-Dredger. Do pogłębienia akwenu wykorzystuje ona rurę ssącą ze specjalną głowicą, która zasysa piasek i inny materiał z dna do ładowni. Następnie zebrany urobek jest transportowany na otwarty Bałtyk na tzw. klapowisko.
Mocne strony terminala w Świnoujściu
Lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka ORLEN Neptun, powstaje w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Jego rolą będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole. Terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, ważące nawet 24000 t.
Inwestycja w Świnoujściu będzie dogodnie skomunikowana wszystkimi środkami transportu: kolejowym, lotniczym i drogowym. Znajduje się 70 km od Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów oraz 2 km od stacji kolejowej Świnoujście Warszów.
Dodatkowym atutem Offshore Wind Terminal Świnoujście jest położenie w głębi lądu. Gwarantuje to optymalne warunki pogodowe w trakcie budowy i eksploatacji inwestycji.
Terminal docelowo będzie obsługiwany przez około stu pracowników. Część z nich stanowić będą absolwenci Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu, którzy rozpoczęli specjalistyczne szkoleniach prowadzone przez fachowców ORLEN Neptun.
