Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
05.08.2025 05 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Powstaje Terminal Instalacyjny morskich farm wiatrowych w Świnoujściu – jaki jest stan prac?

Trwa budowa Terminala Instalacyjnego morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Inwestycja ORLEN Neptun zostanie uruchomiona na początku 2025 r. Będzie to pierwszy tego typu terminal w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie.

   Powrót       05 czerwca 2024       Planowanie przestrzenne       Artykuł promocyjny   

- Cała budowa przebiega zgodnie z harmonogramem, bez żadnych opóźnień. Jest to możliwe dzięki modelowej współpracy z doświadczonymi w realizacji tego typu projektów wykonawcami. Mogę zapewnić, że prace zakończą się zgodnie z planem – zapewnia Maria Stępniewska, Dyrektor Biura Strategii i Projektów Biznesowych ORLEN Neptun.

Plac budowy od kuchni

Inwestycja składa się z kilku etapów. Już w maju 2023 r. rozpoczęły się prace rozbiórkowe. Na początku w części lądowej, na terenie budowanego terminala, następnie w części wodnej. Usunięto m.in. pirs stoczniowy wraz z ok. 370 palami żelbetowymi, na których był posadowiony oraz oczyszczono akwen. Oprócz różnego rodzaju złomu, wydobyto liczne elementy żelbetowe, drewniane pale, a także niewybuchy z okresu II wojny światowej (m.in. bomby lotnicze i głębinowe torpedy oraz pociski artyleryjskie).

Kolejnym krokiem było rozpoczęcie prac związanych z budową budynków warsztatowych i biurowych. Rozpoczęła się też dostawa kruszywa, służącego jako nawierzchnia terminala. Okazało się to dużym wyzwaniem logistycznym. – Kruszywo dociera do nas transportem kolejowym z południa Polski. Biorąc pod uwagę, że zakontraktowane mamy 250 tys. ton materiału, od listopada odbieramy w tygodniu nawet po kilka składów kolejowych – mówi Paweł Kuźbik z-ca Dyrektora Kontraktu z firmy Budimex.

Zakres prac realizowanych w Świnoujściu wymaga też dobrej koordynacji i współpracy – Mamy ograniczoną powierzchnię placu budowy, a jednocześnie swoje zadania muszą wykonywać dwie ekipy. I co ważne, z zachowaniem rygorystycznego reżimu technologicznego i w wyznaczonym czasie. Nie jest to łatwe biorąc pod uwagę, że jeden z wykonawców odpowiada za plac składowy, a drugi za część hydrotechniczną – zauważa Paweł Kuźbik.

Ambitne terminy

Obecnie na terenie budowy pracuje ok. 150 osób. W ciągu ostatnich tygodni zakończyli oni prace żelbetowe oraz montaż konstrukcji stalowych w budynku biurowym oraz warsztatowo-magazynowym. Układana jest też sieć wodno-kanalizacyjna oraz nawierzchnia przyszłego placu składowego. Dodatkowo rozpoczęto stawianie masztów oświetleniowych, a w ciągu najbliższych dni rozpocznie się układanie sieci teletechnicznej oraz elektroenergetycznej.

Istotne - dla funkcjonowania Offshore Wind Terminal Świnoujście – prace realizowane są też w części hydrotechnicznej. Chodzi przede wszystkim o przebudowę istniejących nabrzeży. Zgodnie z planem do terminala ORLEN Neptun będą przybijać największe dostępne na rynku specjalistyczne, ponad dwustumetrowe statki typu jack-up, które są przeznaczone do instalacji turbin o mocy 14 MW i większych.

- Czujemy presję czasu. Mamy jeszcze przed sobą ogromny zakres robót, które trzeba zrealizować w stosunkowo krótkim terminie. Bardzo wymagające jest np. wzmacnianie istniejącego nabrzeża. Wykonawca jest narażony na zmienne warunki gruntowe czy niespodzianki po starej infrastrukturze. Na szczęście współpracujemy z doświadczoną ekipą, która świetnie sobie radzi z trudnymi  zadaniami - mówi Łukasz Banak, kierownik realizacji projektu z ORLEN Neptun.

Terminal Instalacyjny w Świnoujściu.

Kluczowa cześć inwestycji: wzmocnienie nabrzeży

Offshore Wind Terminal Świnoujście będzie posiadał dwa nabrzeża, o długości 246 i 249 m. Ich parametry umożliwią przyjmowanie bardzo ciężkich, wielogabarytowych ładunków i wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 m i masie około 1000 ton każda. Dopuszczalne obciążenie jednego z nabrzeży sięgać będzie rzadkich w polskich warunkach parametrów – 50 t/m².

Aby zrealizować te założenia konieczne jest wspomniane wzmacnianie nośności nabrzeża. W tym celu zostanie wykonanych w Świnoujściu ok. 3700 pali wierconych i iniekcyjnych o średnicy: od 0,4 m do 1,2 m i długości: od 6 m do 20 m.

Do przyjmowania statków typu jack-up niezbędne jest też pogłębienie toru wodnego do głębokości 12,5 m. Chodzi o odcinek od Obrotnicy Mielińskiej do nowego terminalu. Tego typu prace realizuje specjalistyczna jednostka typu Hopper-Dredger. Do pogłębienia akwenu wykorzystuje ona rurę ssącą ze specjalną głowicą, która zasysa piasek i inny materiał z dna do ładowni. Następnie zebrany urobek jest transportowany na otwarty Bałtyk na tzw. klapowisko.

Mocne strony terminala w Świnoujściu

Lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka ORLEN Neptun, powstaje w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Jego rolą będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole. Terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, ważące nawet 24000 t.

Inwestycja w Świnoujściu będzie dogodnie skomunikowana wszystkimi środkami transportu: kolejowym, lotniczym i drogowym. Znajduje się 70 km od Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów oraz 2 km od stacji kolejowej Świnoujście Warszów.

Dodatkowym atutem Offshore Wind Terminal Świnoujście jest położenie w głębi lądu. Gwarantuje to optymalne warunki pogodowe w trakcie budowy i eksploatacji inwestycji.

Terminal docelowo będzie obsługiwany przez około stu pracowników. Część z nich stanowić będą absolwenci Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu, którzy rozpoczęli specjalistyczne szkoleniach prowadzone przez fachowców ORLEN Neptun.

Orlen NeptunArtykuł powstał we współpracy z Orlen Neptun

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Potrojenie mocy OZE (24 czerwca 2024)Budowanie portów i stawianie wiatraków na morzu – Budimex jest gotowy (06 czerwca 2024)Uciec przed chińskim smokiem (04 czerwca 2024)Kto w Polsce sięga po wiatr na Bałtyku? (20 czerwca 2023)Budowa kompetencji kluczowa dla bezpieczeństwa (21 czerwca 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony