Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Aktywiści wysłali do unijnego komisarza ds. środowiska list ws. przekopu Mierzei Wiślanej

   Powrót       05 grudnia 2019       Planowanie przestrzenne   

Przedstawiciele grupy Obóz dla Mierzei Wiślanej w liście proszą o pilną interwencję i wyrażenie stanowiska w sprawie planowanego przekopu i budowy kanału. Są zaniepokojeni pojawieniem się maszyn budowlanych w miejscu budowy oraz rozstawianiem płotu zasłaniającego ten teren.

W październiku 2019 roku Urząd Morski w Gdyni, odpowiedzialny za realizację przekopu i kanału, podpisał umowę z wykonawcą polsko-belgijskim konsorcjum NDI/Besix i przekazał jej plac budowy.

Obóz dla Mierzei prosi komisarza o zajęcie stanowiska

Aktywiści z Obozu dla Mierzei Wiślanej wysłali dwa listy do Virginijusa Sinkevičiusa, komisarza ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa Komisji Europejskiej. Jeden z nich został przesłany 19 listopada, a kolejny 2 grudnia br. – jako aktualizacja po tym, gdy z końcem listopada na teren planowanego przekopu wjechał ciężki sprzęt budowalny. W korespondencji czytamy: „Nie zgadzamy się na łamanie prawa i niszczenie naszego dziedzictwa przyrodniczego w imię doraźnych celów politycznych. Dlatego prosimy Pana Komisarza o jak najszybsze zajęcie klarownego stanowiska w stosunku do planowanego przekopu oraz o ponowne, być może bardziej stanowcze wezwanie do zaprzestania prac".

Korespondencja do komisarza unijnego zawiera szereg argumentów przeciwnych budowie kanału przecinającego Mierzeję Wiślaną. Wśród nich aktywiści wymieniają m.in. dokumenty i analizy potwierdzające szkodliwość inwestycji dla środowiska i nieopłacalność ekonomiczną oraz brak ostatecznej decyzji środowiskowej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Ponadto inwestor nie wykazał nadrzędnego interesu społecznego, który warunkuje możliwość realizacji tego typu inwestycji na obszarach objętych programem ochrony Natura 2000. W liście czytamy: „Ratunek tego niezwykłego miejsca to nie tylko ochrona polskiej przyrody, ale światowej, ponieważ to właśnie na Mierzei Wiślanej, w miejscu planowanego przekopu, dotychczas miały swój przystanek migrujące europejskie ptaki".

Port w Elblągu nie działa

Na początku tygodnia media informowały o tym, że port w Elblągu jest nieczynny ze względu na niski poziom wody na rzece Elbląg oraz Zalewie Wiślanym. Związane jest to z niekorzystnymi warunkami pogodowymi, czyli silnym południowym wiatrem, który „wywiał" wodę. Poziom wody obniżył się około metr, przez co do portu nie mogą wpływać większe jednostki. W tej chwili zaplanowane dostawy, ale tylko te na jednostkach o małym zanurzeniu, muszą korzystać z innej drogi – przez Kanał Jagielloński i rzekę Nogat. Większe statki muszą poczekać na ustabilizowanie się stanu wody. Obecna sytuacja w porcie w Elblągu to kolejny argument, który, zdaniem aktywistów, świadczy przeciwko budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną.

Źródło: Portal Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Kanał przez Mierzeję Wiślaną otwarty. To nie koniec inwestycji za 2 mld zł (19 września 2022)Gróbarczyk: pod koniec tego roku przez kanał na Mierzei Wiślanej przepłyną pierwsze statki (08 lutego 2022)Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030. Nadal brak oceny oddziaływania projektu na środowisko (28 stycznia 2022)Podpisano umowę na wykonanie drugiej części drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (21 kwietnia 2021)Przekop Mierzei Wiślanej. Aktualizacja stanu prac marzec'21 (11 marca 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony